De Lijn laat om veiligheidsredenen voorlopig geen ritjes meer toe met historische trams; Experts historische trams betreuren beslissing
Het Vlaamse ov-bedrijf De Lijn heeft besloten om met onmiddellijke ingang tijdelijk geen historische trams meer op haar net te laten rijden. Dit om veiligheidsredenen. De Lijn overlegt met haar erfgoedverenigingen voor een plan van aanpak.
Voor de achtergrond van deze beslissing moeten we even teruggaan naar Gent op 19 mei. Daar reden toen een heleboel historische trams in het kader van het tramfeest ‘150 jaar tram’ in Gent. Na afloop van de stoet met oude trams, vatte een van de trams vlam. Daardoor moest 1 persoon ter controle naar het ziekenhuis en was er schade aan de tram. Gelukkig kon erger voorkomen worden dankzij een alerte reactie van de bestuurder en snelle tussenkomst van de brandweer.
De Lijn schakelde daarop een externe partner in om een brandexpertise uit te voeren. Daaruit kwam nu volgende conclusie: de technologie van de oude trams sluit niet goed aan op de technologische vereisten van het huidige net. Het incident van 19 mei vond haar oorzaak hierin.
Om problemen en veiligheidsincidenten in de toekomst te vermijden, trekt De Lijn haar toelating om met de historische trams op het hedendaagse net te rijden tot nader order in. Als technische aanpassingen mogelijk zijn aan de oude voertuigen en mits voldoende veiligheidsmaatregelen kunnen de historische trams opnieuw op het net ingezet worden.
Erik Heylen is lid van het Vlaams Tram- en Autobusmuseum in Berchem. Hij staat mee in voor het technisch onderhoud van deze historische trams. “De Lijn controleert de remmen op deze toestellen en wij staan in voor de elektrische onderdelen en de controles”, aldus Heylen in Het Nieuwsblad.
Wat in Gent is gebeurd, is volgens Heylen zeer uitzonderlijk. Het is gebeurd op een zomertram uit 1908. Het museum heeft ook een Antwerpse zomertram, die vorig jaar nog door Antwerpen reed. “Die gaan we na het incident in Gent zeker moeten aanpassen als we daar de baan nog mee op willen”, zegt Heylen.
Heylen betreurt wel dat nu alle historische trams niet meer op het spoornet mogen.“Ik begrijp dat De Lijn een maatregel neemt, maar ik heb het er wel moeilijk mee dat nu alle historische trams worden geweerd”, zegt Heylen. “Wat in Gent is gebeurd, is zeer uitzonderlijk. Ik heb dit zelf nog nooit eerder meegemaakt. In het museum hebben we vijf historische trams waar we de baan mee op gaan. Die zijn technisch volledig in orde. Een brand zoals in Gent is met deze toestellen uitgesloten. Onze historische toestellen zijn het uithangbord van ons museum. Ik betreur het dus dat die niet meer door de stad mogen rijden.”
De intrekking van de toelating om historische trams op het net te laten rijden heeft een onmiddellijke impact. Zo zou de historische tram normaal gezien komend weekend op Trammelant in De Haan rijden. Ook in Gent en Antwerpen waren nog enkele historische ritten gepland. De Lijn betreurt het dat de historische trams nu niet ingezet kunnen worden voor deze evenementen. Maar gezien de conclusies van de experten kan De Lijn niet anders dan deze moeilijke beslissing nemen in het kader van de veiligheid van alle betrokkenen. Veiligheid primeert.
- De Lijn laat om veiligheidsredenen voorlopig geen ritjes meer toe met historische trams. Foto ‘150 jaar trams’ (in Antwerpen).