Werkvergadering van de Duitstalige busverenigingen in Luxemburg: “Haal bureaucratische hindernissen weg en verbeter randvoorwaarden voor reisvriendelijk Europa”
De topvertegenwoordigers van de busverenigingen uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Luxemburg benadrukken tijdens hun jaarvergadering nogmaals de eenheid. Het gemeenschappelijke doel is het verminderen van bureaucratische hindernissen en het verbeteren van de randvoorwaarden voor een reisvriendelijk Europa. Op deze zogenaamde DACHL-bijeenkomst komen de voorzitters en directeuren van de busverenigingen uit Duitsland (bdo), Oostenrijk (WKO, Busvereniging), Zwitserland (ASTAG/Car Tourisme Suisse) en Luxemburg (FLEAA) eens per jaar bijeen. jaar voor een werkvergadering. De locatie wisselt tussen de deelnemende landen.
De busverenigingen uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Luxemburg (DACHL) kwamen op 16 augustus weer bijeen voor hun jaarlijkse werkvergadering. De conferentielocatie was dit keer Luxemburg, waar onder meer actuele initiatieven van de Europese Commissie en het nieuw gekozen EU-Parlement op de agenda stonden.
In dit verband benadrukten de vertegenwoordigers van de vereniging unaniem dat er momenteel niet voldoende rekening wordt gehouden met de belangen en specifieke kenmerken van de bussector. Hoewel er aanzienlijke verbeteringen zijn geboekt in de rij- en rusttijden voor het personenvervoer, mislukt een zinvolle implementatie vaak vanwege buitensporige bureaucratie en inconsistente controlepraktijken in de lidstaten. Een aanscherping van de verplichting om het ‘groene logboek’ bij zich te hebben om onderscheid te maken tussen regulier en incidenteel verkeer in tijden van digitale controleapparatuur die al grensoverschrijdingen detecteert, is onbegrijpelijk. Ze leiden tot enorme extra bureaucratie in bedrijven. De verenigingen roepen daarom op tot de afschaffing van het “groene logboek” en een Europese standaardisatie van controlepraktijke
Met het oog op het nieuw gekozen EU-Parlement herhalen de verenigingen hun oproep tot vermindering van de bureaucratie, ook met het oog op de komende onderhandelingen over de pakketreizenrichtlijn. Aansprakelijkheidsregels mogen niet langer eenzijdig zijn ten nadele van bedrijven. Hier moet een verstandig evenwicht worden hersteld tussen consumentenbescherming en bedrijfsrechten, anders zou de pakketreis “onder de wielen” komen en dit zou bijzonder slecht zijn voor de klanten.
De DACHL-uitwisseling van dit jaar heeft opnieuw aangetoond hoe belangrijk en noodzakelijk het is om de belangen van de busbedrijven uit de vier landen samen in Brussel en Straatsburg actief te blijven vertegenwoordigen, zeiden de voorzitters en directeuren van de verenigingen unaniem. Ze benadrukken ook het belang van hun zeer goede samenwerking met de internationale verenigingen onder de paraplu van de International Road Transport Union (IRU). De uitdagingen van de toekomst stoppen immers niet bij de landsgrenzen, maar vereisen een optimaal netwerk en een constante samenwerking tussen de zusterverenigingen in de lidstaten. De IRU is van cruciaal belang voor de internationale bussector.
- Van links naar rechts tijdens de DACHL-meeting: Jos Sales (Luxemburg), Marc Dysli (Zwitserland), Paul Blachnik (Oostenrijk), Martin Horvarth (Oostenrijk), Jean Clement (Luxemburg), Christiane Leonard (Duitsland), Karl Hülsmann (Duitsland), Roger Kopf (Zwitserland) en Hendrik Kühne (Luxemburg). Foto bdo.