Uber mikt in heel Europa op ‘partnerships’ met de taxisector en keert terug naar streng-gereguleerd Denemarken
Uber keert begin 2025 terug naar Denemarken met een aangepast bedrijfsmodel. Zoals Uber’s nieuwe aanpak het in heel Europa langzaam gemeengoed wordt, ook hier weer ‘in samenwerking’ met een taxibedrijf.
Uber, dat drie jaar actief was in Denemarken, trok zich in 2017 terug uit Denemarken vanwege beschuldigingen van sociale dumping. Uit een controle door de belastingdienst bleek vervolgens dat 99 procent van de bijna 1.200 Uber-chauffeurs in het land hun rij-inkomsten niet hadden opgegeven. Een mega-schandaal.
Het bedrijfsmodel van Uber was bovendien in strijd met de nieuwe Deense taxiwet en in 2020 betaalde het bedrijf een boete van 25 miljoen Dense kroon (3,35 miljoen euro) voor zijn taxiactiviteiten in Denemarken. Volgens de Deense taxiwet moeten taxi’s beschikken over een taxameter, individuele stoelcontacten en stringente prijsafspraken. Voor veel Deense en buitenlandse taxibedrijven was de Deense taxiwetgeving het model om oneerlijke concurrentie van Uber uit te bannen.
Verrassend is dat de Deense vakbond 3F – die jaren geleden een krachtige campagne voerde tegen Uber – het bedrijf verwelkomt: “Ik denk dat Uber een nieuwe weg heeft gevonden. Je kunt slimmer worden,” zegt onderhandelingssecretaris bij 3F Transport, Jørn Hedengran in CPH Post. “Als ze komen, zal dat waarschijnlijk zijn omdat ze willen voldoen aan de Deense spelregels”. De vakbond was onder het vorige model een van de grootste critici van Uber in Denemarken.
Toen Uber zijn activiteiten in Denemarken stopzette, telde de ritdienst volgens Uber 300.000 gebruikers in Denemarken. Veel Denen hebben de Uber-app nog op hun telefoon omdat ze deze in andere landen veelvuldig gebruiken. Maar vanaf begin volgend jaar zal de auto waarvoor via de Uber-app in Denemarken een rit wordt besteld, afkomstig zijn van het taxibedrijf Drivr uit Kopenhagen en evenveel kosten als een reguliere Deense taxi. Op sociale media vragen voormalige Uber-gebruikers zich af wat dan het voordeel is ten opzichte van een reguliere taxi, die je ook kunt bestellen met een goed werkende app.
“Vanaf begin 2025 is het mogelijk om via de Uber-app een Drivr-taxi te reserveren. Dit garandeert naleving van de Deense taxiregelgeving, inclusief het gebruik van stoelsensoren, taxameters en naleving van gereguleerde prijsstructuren”, bevestigt Yassine Francois, COO van het grootste taxibedrijf van Kopenhagen, 4 x 35 (900 taxi’s). “Er zijn geen significante wijzigingen in de Deense taxiwetten geweest die de terugkeer van Uber specifiek mogelijk zouden maken. De enige recente wetswijziging, die op 1 juli van kracht werd, heeft betrekking op vier kleine eilanden zonder bruggen naar het vasteland, waar de taxiwetgeving iets is versoepeld. Deze verandering is niet relevant voor de samenwerking tussen Uber en Drivr, aangezien Drivr momenteel uitsluitend in Kopenhagen opereert met een beperkt aantal voertuigen.”
“Wat de prijzen betreft, wordt verwacht dat deze in lijn zullen zijn met de huidige tarieven van Drivr. Uber-gebruikers profiteren alleen van het gemak van het kunnen boeken van een Drivr-taxi via de Uber-app. Op dit moment hebben we geen gedetailleerde informatie over de specifieke klantsegmenten die ze proberen te bereiken, maar we speculeren dat ze mogelijk toeristen en anderen proberen aan te trekken die al bekend zijn met de Uber-app.”
Francois voegt eraan toe dat “de onmiddellijke impact van Uber op de markt moeilijk is te voorspellen, vooral gezien het feit dat zij binnen hetzelfde regelgevingskader moeten opereren als de rest van de taxisector. Bovendien is de huidige vlootomvang van Drivr vrij beperkt, wat hun invloed op de korte termijn verder zou kunnen beperken.”
Uber en Drivr zien het anders: “Wij brengen het beste van twee werelden in deze samenwerking. Het is het softwareplatform van Uber waar ze miljoenen gebruikers hebben, gecombineerd met onze kennis van Kopenhagen, waar we elke dag klanten naartoe rijden en bedienen”, zegt Bo Svane, directeur van Drivr bij CPH Post. “De samenwerking van Uber met Drivr weerspiegelt een vergelijkbare aanpak die zij in andere landen hebben gevolgd.” Uber probeert voortdurend via een soort ‘partnerschap’ de gereguleerde taxisector binnen te sluipen.
“Dat doen we op veel plekken in Europa. “We vinden een lokale partner die ons kan helpen met de dingen die we nodig hebben. In dit geval betekent dat chauffeurs en lokale kennis. En dan dragen wij daar met onze app aan bij”, zegt Maurits Schönfeld, de Nederlandse regiomanager van Uber in Noord-Europa.
- Yassine Francois (Taxa 4 x 35) stelt dat “de onmiddellijke impact van Uber op de markt moeilijk is te voorspellen, vooral gezien het feit dat zij binnen hetzelfde regelgevingskader moeten opereren als de rest van de taxisector.” Redactiefoto.