Natuurorganisaties woedend dat Madlener Tracébesluit A27 ‘koste wat het kost’ doordrukt
Minister Barry Madlener (IenW, PVV) is bezig met een opmerkelijk klimaatonvriendelijk traject: het mogelijk verhogen van de maximumsnelheid op vier kleine stukjes snelweg, een opmerkelijk vriendelijke opstelling naar de luchthaven Schiphol waar het om een mogelijke krimp van het aantal vlieguigbewegingen gaat en de opening van Airport Lelystad volgend jaar, die weer op tafel ligt. Onder deze minister ziet het er voor het klimaal niet goed uit. En nu wil Madlener ook nog eens het schadelijke Tracébesluit voor de Ring Utrecht doordrukken.
Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Utrecht zijn woedend over het voornemen van minister Madlener om dit omstreden en schadelijke Tracébesluit voor de Ring Utrecht koste wat het kost door te drukken. “Ondanks een breed gedragen en effectief alternatief plan, dat steun krijgt van zowel de gemeente, de provincie als de betrokken omwonenden, kiest de minister ervoor om een project door te drukken dat onherstelbare schade toebrengt aan een eeuwenoud en geliefd natuurgebied midden in de Randstad”, aldus de organisaties.
“Het Tracébesluit is niet alleen schadelijk voor de natuur, maar ook gebaseerd op sterk verouderde inzichten. Extra asfalt gaat het fileprobleem in de regio niet oplossen; integendeel, het trekt alleen maar meer verkeer aan. Dit leidt niet alleen tot gefrustreerde automobilisten, maar ook tot veel luchtvervuiling en stikstofneerslag voor de stad Utrecht”, waarschuwen de milieuorganisaties.
“Daarnaast kost dit project de schatkist ruim twee miljard euro. Dat is een onverantwoordelijke uitgave van belastinggeld, zeker in tijden van begrotingstekorten. Bovendien is de uitvoerbaarheid van het project uiterst onzeker.”
De organisaties benadrukken dat er al een toekomstbestendig alternatief voorhanden is: het Alternatief Ring Utrecht. Dit plan, dat in samenwerking met de regio is ontwikkeld, biedt een duurzamere oplossing voor de verkeersproblematiek. Het zorgt voor minder geluidsoverlast, een betere luchtkwaliteit en een verbeterde bereikbaarheid van de stad voor auto’s, fietsers en openbaar vervoer. Daarbij blijft het waardevolle natuurgebied Amelisweerd, één van de drukstbezochte groene oases in de regio, volledig intact. Bovendien zou dit alternatief de belastingbetaler een miljard euro minder kosten.
“Het is bitter dat een toekomstbestendig, goed doordacht en breed gedragen plan, nu opzij wordt geschoven voor een achterhaald en schadelijk project”, concluderen de organisaties.
- In het plan Alternatief Ring Utrecht blijft het waardevolle natuurgebied Amelisweerd volledig intact. Redactiefoto.