Brusselse metro vanwege ingrijpende wisselvervanging onderbroken bij Beekkant van zaterdag 9 tot en met maandag 11 november
Het Brusselse OV-bedrijf MIVB maakt gebruik van het lange weekend van 9 tot en met 11 november om voor regulier onderhoud twee wissels te vervangen ter hoogte van het station Beekkant. Deze wissels liggen op de kruising van de vier metrolijnen en de werkzaamheden hebben dan ook een flinke impact op het metroverkeer. De lijnen 1 en 5 worden onderbroken tussen Weststation en Zwarte Vijvers, de lijnen 2 en 6 tussen Weststation en Ossegem. Ook de voetgangersbrug die de Alphonse Vandenpeereboomstraat en de Dubois-Thornstraat verbindt, wordt gesloten tijdens de werkzaamheden.
De onderbreking is gepland tijdens het lange weekend van 9 tot en met 11 november om de impact op de reizigers te beperken. Ze begint in de nacht van vrijdag op zaterdag en eindigt in de nacht van maandag op dinsdag. De metro’s rijden opnieuw normaal vanaf het begin van de dienstregeling op dinsdag 12 november. Gemiddeld om de 45 jaar moeten deze wissels volledig vervangen worden. De nieuwe modellen die de MIVB installeert zijn robuuster, makkelijk te onderhouden en compatibel met het nieuwe signalisatiesysteem dat nu wordt uitgerold.
Als alternatief voor de reizigers voorziet de MIVB een pendelbus tussen Zwarte Vijvers en Weststation, via Ossegem en Beekkant. Daar bovenop wordt lijn 87 (Simonis – Beekkant) verlengd tot Zwarte Vijvers via Weststation en Ossegem.
Daarnaast kunnen de reizigers ook vanaf Simonis en Weststation lijnen 2 en 6 nemen tot Kunst-Wet om daar hun reis richting Herrmann-Debroux of Stokkel verder te zetten met de lijnen 1 en 5. Wie naar het stadscentrum wil gaan, kan lijnen 2 en 6 nemen tot Zuidstation of Rogier, en vervolgens tramlijn 4 of 10 naar De Brouckère. De routeplanner op de MIVB-website en de app houdt rekening met deze omleidingen en stelt aangepaste trajecten voor.
Het volledige MIVB-metronet telt 146 wissels, die werden geïnstalleerd tussen 1976 en het begin van de jaren 2000. Ze bevinden zich op strategische plaatsen, zodat de metro’s op het net kunnen vanaf hun stelplaats en omgekeerd, of zo nodig rechtsomkeer kunnen maken, bijvoorbeeld bij een verstoring van het net.
De meeste onderhoudswerkzaamheden (vervanging en/of onderhoud van sporen, dwarsliggers, 3e rail en dergelijke) worden ’s nachts uitgevoerd buiten de diensturen. Sommige zwaardere interventies vergen echter een langere onderbreking. De MIVB maakt gebruik van de feestdagen, wanneer de metro minder wordt gebruikt, om deze noodzakelijke werken uit te voeren met een minimale impact voor haar klanten.
- Brusselse metro vanwege ingrijpende wisselvervanging onderbroken bij Beekkant van zaterdag 9 tot en met maandag 11 november. Foto MIVB.