Sinds kort alleen nog puur elektrische taxi’s voor taxiondernemers in Oslo
Sinds begin deze maand zijn taxiritten binnen Oslo exclusief gereserveerd voor e-taxi’s, aldus Nicola Urban van onze Duitse collega’s van Taxi Times. Na ongeveer vier jaar aanlooptijd is de eis voor de Noorse hoofdstad nu officieel van kracht geworden, wat ook de kritiek weer luider deed opklinken.
Een gevolg van de naderende deadline is te zien in het aantal taxiregistraties in Noorwegen. De marktpenetratie van batterij-elektrische voertuigen is al enkele jaren vrij hoog en volgens de Noorse registratieautoriteit bedroeg deze vorig jaar in heel Noorwegen maar liefst 88 procent. In de steden Bergen en Stavanger waren taxi’s met verbrandingsmotoren in 2023 al niet meer toegestaan. De hoge Noorse EV-getallen zijn het gevolg van de deadlines die veel districtsbesturen hebben ingesteld waarbinnen alle taxivergunningen puur elektrisch moeten zijn.
Taxivertegenwoordigers in Oslo hebben onlangs gevraagd om uitstel van deze regeling. Het argument: door het gebrek aan oplaadmogelijkheden en voertuigen zou een continu e-taxibedrijf alleen onder moeilijke omstandigheden mogelijk zijn. Ondanks de bezwaren hield het stadsbestuur zich echter aan de oorspronkelijke deadline en zei dat de elektrificatie van de vloot onvermijdelijk was. De nieuwe verordening stelt letterlijk: “Taxi’s die in Oslo rijden, mogen na 1 november 2024 geen uitstoot meer hebben van verbrandingsmotoren.” In de toekomst zullen alleen ritten die buiten de stadsgrenzen van Oslo gaan, worden vrijgesteld van deze nieuwe verordening.
Hamburg was overigens de eerste Duitse stad in de Bondsrepubliek die een e-taxi-plicht oplegde. Vanaf 2025 krijgen daar alleen nog elektrisch aangedreven taxi’s een vergunning.
- Sinds kort alleen nog puur elektrische taxi’s voor taxiondernemers in Oslo. Foto Oslo Taxi.