GVB wil storingen liften en roltrappen voorspellen en bereikbaarheid metrostations verbeteren; Inzet taxivervoer geen deugdelijke oplossing
Het is een oud zeer: de bereikbaarheid van de Amsterdamse metrostations via de lift. Het OV-bedrijf GVB presteert nog steeds ondermaats als het gaat om de beschikbaarheid van liften en roltrappen op Amsterdamse metrostations. Het vervoersbedrijf belooft beterschap en kwam donderdagochtend tijdens een gesprek tussen gemeenteraadsleden en GVB’s directeur techniek Paul Carstens met nieuwe plannen. Het vervoerbedrijf wil grote stappen zetten om de bereikbaarheid van de stations te verbeteren. Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van Het Parool dat een kapotte roltrap of lift in een Amsterdams metrostation gemiddeld pas na 22 dagen wordt gerepareerd. Tussen de stadsdelen zijn de verschillen evenwel immens: in Zuid lossen reparateurs een storing gemiddeld binnen 18 dagen op, in Nieuw-West is dat gemiddelde 34 dagen.
Bij de nieuwe maatregelen gaat volgens Carstens om zogenoemd predictive maintenance. Dat houdt in dat het GVB van tevoren probeert te bepalen waar zwakke plekken zitten zodat die kunnen worden aangepakt en zo storingen worden voorkomen. Het GVB is intussen ook begonnen met het vervangen van liften. Veel daarvan lopen tegen het einde van hun levensduur. Volgens Carstens gaat het jaren duren voor ze allemaal zijn vervangen. Toch zal het leiden tot verbetering. “We zien dat nieuwe liften veel minder last van storingen hebben,” aldus Carstens.
Dat de vervanging zo lang duurt komt mede doordat er op de stations diverse soorten liften in gebruik zijn. De Amsterdamse metro is in verschillende periodes aangelegd waarbij allerlei verschillende technieken en ontwerpen zijn gebruikt. Zo rijdt metro 54 al sinds eind jaren zeventig, maar werd de Noord-Zuidlijn pas zes jaar geleden officieel in gebruik genomen. In het Amsterdamse metrosysteem zijn zelfs nog liften in gebruik waarvan de leveranciers tegenwoordig geen liften meer maken. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, zegt Bas Degeling, operationeel directeur van liftenfabrikant Kone: “Wij voeren onderhoud uit bij alle merken.”
Gemiddeld zijn 11 van de 93 liften op de Amsterdamse metrostations tegelijkertijd defect. Eerder deze maand waren er op één dag zelfs 21 stuk. Van Vervoerregio Amsterdam, de opdrachtgever als het gaat om openbaarvervoer met metro’s en trams in Amsterdam, moet gemiddeld 95 procent van alle liften beschikbaar zijn wat betekent dat er maximaal zes liften tegelijk stuk mogen zijn. Eerder werd bekend dat het GVB moet omroepen waar liften of rolstrappen stuk zijn. Ook kondigde het GVB aan dat er – naar Berlijns voorbeeld – taxivervoer wordt verzorgd van stations waar iets stuk is, naar een alternatief station. Eric Groot Kormelink, beleidsmedewerker van Cliëntenbelang Amsterdam, die zelf in een elektrische rolstoel zit, vraagt zich daarover hardop af hoe effectief de inzet van zo’n busje in een stad als Amsterdam is, als naar de aanrijtijd wordt gekeken.
Hij stelt in Het Parool als gevolg van de kapotte liften en roltrappen almaar meer tijd kwijt te zijn met het uitzoeken van hoe hij dan het best kan reizen. “Steeds meer mensen zeggen tegen mij: wij kunnen niet meer meedoen aan deze maatschappij. Dat zijn mensen die we dus ook niet meer zien, die niet meer buiten komen,” aldus Groot Kormelink.
- GVB wil storingen liften en roltrappen voorspellen en bereikbaarheid metrostations verbeteren; Inzet taxivervoer geen deugdelijke oplossing. Redactiefoto.