Het Brussels OV (MIVB) telt 402 miljoen ritten in 2024
De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB sloot 2024 af met 402 miljoen ritten op de teller. Dat is 7% meer dan het jaar voordien. In 2025 gaat de meeste aandacht naar de elektrificatie van de busvloot, met de komst van nieuwe voertuigen, de aanpassing van de infrastructuur en de opleiding van het personeel. Ook bij de tram- en metro worden grootschalige projecten voortgezet om het openbaar vervoer van morgen voor te bereiden.
Met 402 miljoen ritten op metro, tram en bus in Brussel in 2024 rondt de MIVB opnieuw een symbolische kaap. De vervoersmaatschappij bracht vorig jaar 7% meer reizigers op hun bestemming dan in 2023. Deze stijgende trend is zichtbaar voor de drie vervoersmodi, maar is iets meer uitgesproken bij de tram. De toename doet zich voor op alle momenten van de dag en van de week. De maatregelen van de afgelopen jaren om het aanbod te vergroten en meer eenvoudige aankoopoplossingen te bieden, zoals het digitaal ticket of contactloos betalen met je bankkaart, werpen hun vruchten af: steeds meer mensen kiezen voor de MIVB.
Wie elektrische bus zegt, denkt meteen aan nieuwe voertuigen. In 2023 heeft de MIVB 70 gelede bussen en 36 standaardbussen besteld. Deze moeten de Euro 5-dieselbussen uit 2008-2010 vervangen. Het eerste exemplaar – een gelede eCitaro – wordt begin 2025 in gebruik genomen op lijn 53. De elektrificatie van de busvloot omvat echter nog veel andere aspecten, van de installatie van laadpalen bij de eindpunten tot de aanpassing van de stelplaatsen en de opleiding van het personeel. In totaal moeten ongeveer 500 personeelsleden worden opgeleid:, bij het rijpersoneel, de begeleiding, de technische staf en de dispatching. De stelplaats Marly in Neder-Over-Heembeek is de eerste stelplaats van de MIVB die op termijn uitsluitend 100% elektrische bussen zal ontvangen. De stelplaats wordt sinds 2023 aanzienlijk uitgebreid en heringericht. De andere busstelplaatsen van de MIVB zullen ook geleidelijk worden heringericht om ook elektrische bussen te kunnen stallen en onderhouden.
Naast het opladen ‘s nachts in de stelplaats moeten de gelede bussen ook op het net kunnen bijladen. Daarom voorziet de MIVB geleidelijk haar eindpunten van elektrische oplaadpunten. Drie eindpunten zijn nu al uitgerust: Naamsepoort (lijn 64), de stelplaats Haren (lijn 64) en de stelplaats Marly (lijn 53). Daar komen in de loop van 2025 nog bij: Pannenhuis en Moortebeek (lijn 46), Westland Shopping (lijnen 53 en 89), de stelplaats Jacques Brel (lijnen 87 en 89). In de loop van 2026 volgen nog de Loksumstraat bij het Centraal Station (lijn 89) en Simonis (lijn 87). De werkzaamheden aan Beekkant voor bus 87 zouden eind 2025 moeten beginnen zodat het begin 2027 klaar is voor gebruik.
In april 2023 is het eerste exemplaar van de TNG (Tram Nieuwe Generatie) in gebruik genomen en eind 2024 waren er 20 van deze allernieuwste trams in omloop op de lijnen 9, 19, 82 en 51 (in het weekend). Deze voertuigen zijn onmisbaar om de reizigers meer comfort en capaciteit te bieden en op termijn de laatste trams met hoge vloer te vervangen. In 2025 ontvangt de MIVB nog meer trams van de nieuwe generatie.
De komst van deze nieuwe voertuigen brengt een hele reeks aanpassingen met zich mee, ook achter de schermen zoals het organiseren van opleidingen voor het personeel. De opleidingen gebeuren in eerste instantie met een simulator, een levensgrote reproductie van de cockpit van een TNG-tram, die op het scherm situaties toont die bestuurders mogelijk op het net kunnen aantreffen: regen, sneeuw, grote toevloed van reizigers op de perrons of verkeerd geparkeerde auto’s. Vervolgens is er op het net een TNG gereserveerd voor de opleiding van het rijpersoneel. Ook de gebouwen moeten aangepast worden aan de modernere, bredere en langere trams. Zo is de historische stelplaats aan de Koningslaan volledig gerenoveerd en aangepast om voortaan de modernste trams te kunnen stallen en onderhouden.
De modernisering van de metro gaat voort in 2025 met de vernieuwing van de signalisatie. Met de installatie van de CBTC (Communication Based Train Control)-signalisatie op de lijnen 1 en 5 is er minder tijd tussen twee metro’s nodig en kan de frequentie dus worden verhoogd, wat niet meer mogelijk is met de huidige signalisatie. De installatie is voltooid op lijn 5 tussen Erasmus en Weststation en is aan de gang op lijn 1 tussen Montgomery en Stokkel en op het gemeenschappelijk traject tussen Beekkant en Merode. In 2025 begint ook de installatie op lijn 5 tussen Thieffry en Herrmann-Debroux. In 2025 voorziet de MIVB drie onderbrekingen om zes wissels te vervangen, voornamelijk tijdens lange weekends of schoolvakanties, om de impact voor de reizigers te beperken. Deze wissels bevinden zich in Bockstael, tussen Bizet en Veeweide en in Elizabeth.
De werkzaamheden aan het metrostation Centraal Station, dat dateert uit 1969) gaan door zoals gepland. De werf telt vier grote fasen: de aanpassing van het bestaande station (maart 2022 tot maart 2023), uitbreiding van het station onder de Ravensteinstraat (maart 2023 tot maart 2024) en onder de Kardinaal Mercierstraat (maart 2024 tot december 2025). In de vierde en laatste fase (van eind 2025 tot de herfst van 2027) is de renovatie van het interieur van het station aan de beurt.
- De MIVB-stelplaats Marly in Neder-Over-Heembeek is de eerste stelplaats van de MIVB die op termijn uitsluitend 100% elektrische bussen zal ontvangen. Foto MIVB.