Arriva’s topman Anne Hettinga mengt zich in de discussie over de gebrekkige dienstuitvoering door Qbuzz in Fryslân
Chaos bij Qbuzz. Problemen alom, nog steeds. En daar vindt concurrent Arriva, die over het busvervoer in een juridische strijd verwikkeld is met de provincie, ook wat van. Topman Anne Hettinga is duidelijk tegen de Leeuwarder Courant.
De overgang van het openbaar busvervoer in Friesland van Arriva naar Qbuzz, vanaf medio december, verloopt verre van soepel. Neem, los van alle uitval en vertraging, alleen al de bussen. Het waren er te weinig, waardoor tientallen touringcars nodig waren. En ze waren ondeugdelijk, soms zelfs zonder goedwerkende dodehoekdetectie. De bussen werden onder hoge druk ingezet.
Bij veel gedupeerden, en ook bij lezers op LC.nl, borrelen allerlei vragen op. Moeilijke en – op het oog – simpele. Zoals: waarom heeft Qbuzz niet gewoon de bestaande Arriva-bussen overgenomen en ingezet? Qbuzz-bestickering erop en klaar ben je.
Zoals wel vaker is de werkelijkheid niet zo eenvoudig. Arriva had zelf al plannen met zijn bussen, legt woordvoerder Jacoba Hoeksma uit. “Wij verjongen ons eigen wagenpark in de rest van Nederland. Daar gaat een deel van onze ‘Friese’ bussen heen.’’ Het gaat om de regio’s Limburg, Brabant en Twente. “Daar gaan ze rijden in de huisstijl van die gebieden.’’ Een ander deel van de Friese Arriva-vloot wordt verkocht, vervolgt Hoeksma. Dat gebeurt vaak via een gespecialiseerde partij. Veel bussen belanden in het buitenland waar moderne Nederlandse tweedehandsbussen zeer gewild zijn.
Wat vindt Arriva zelf trouwens van de huidige chaos bij Qbuzz? Dit had Arriva ook gekund, zou je zeggen. Hoeksma: “Qbuzz heeft een contract met de provincie. Dit is de implementatiefase, de opstartfase. De afspraken over deze fase heeft de provincie met Qbuzz gemaakt. Wij hopen dat de provincie goed blijft toetsen of Qbuzz het allemaal kan waarmaken.’’
Arriva-topman Anne Hettinga is wat stelliger. Zijn bedrijf is nog altijd verwikkeld in een juridische strijd met de provincie over het toekennen van de concessie (tot 2035) aan Qbuzz. Arriva is van mening dat zijn bod destijds niet goed is beoordeeld en dat het de aanbesteding ten onrechte heeft verloren. Het bedrijf wil een herbeoordeling van de biedingen.
Hettinga kijkt alvast vooruit naar de zogeheten bodemprocedure. Hij wil hierin de huidige problemen bij concurrent Qbuzz meenemen, zo laat hij weten. Hettinga stelt: “Arriva heeft in de rechtszaak aangegeven dat Qbuzz een onrealistische aanbieding heeft ingediend en dat deze terzijde had moeten worden gelegd. Tijdens de rechtszaak werd dit door de provincie en Qbuzz ontkend, waarop de rechter besloot Arriva in het ongelijk te stellen. De vraag mag worden gesteld of dit terecht is geweest en dit zal in de lopende bodemprocedure ook aan de orde komen.’’
- Arriva’s topman Anne Hettinga mengt zich in de discussie over de gebrekkige dienstuitvoering door Qbuzz in Fryslân. Foto Arriva Groep.