ACV Openbare Diensten: ‘Flexijobs in bus- en autocarsector bereikten niet het gewenste effect’
Eerder deze week publiceerde de Federatie van Belgische Autobus- en Autocarondernemers, FBAA, een persbericht over het succes van de flexijobs in de sector van het personenvervoer in het geregeld, bijzonder geregeld en ongeregeld vervoer. In het persbericht werd verhaald dat zij 550 ‘nieuwe’ buschauffeurs konden inschrijven als buschauffeur. Los van de twijfel of het hier wel degelijk over ‘nieuwe’ buschauffeurs gaat, lezen we ook dat de sector nog altijd op zoek is naar een 1000-tal bijkomende chauffeurs.
ACV Openbare Diensten stelt, bij monde van Jo Van der Herten, Eerste verantwoordelijke sector Vervoer ACV Openbare Diensten, vast dat de invoering van flexijobs in deze sector niet het gewenste effect heeft bereikt. Er werden amper mensen van buiten de sector aangetrokken en het zijn vooral gepensioneerde buschauffeurs die nu onbeperkt rondrijden met autobussen als gevolg van deze maatregel. Het is ook logisch dat weinig mensen van buitenaf werden aangetrokken, je hebt immers én een rijbewijs D nodig én je moet in orde zijn met je vakbekwaamheid (code 95) én medisch geschikt bevonden zijn om professioneel actief te kunnen zijn als buschauffeur.
De in het persbericht opgevoerde schooldirecteur die in het weekend met de bus gaat rijden, is naar onze mening eerder de uitzondering dan de regel. Het gevolg van de specifieke vereisten om in de sector te kunnen werken is dat de meeste chauffeurs al een hoofdberoep hebben in de sector. Het personeel dat niet is ingepland in hun hoofdberoep gaat dan ‘flexi-rijden’ bij een andere werkgever (vaak een concurrent). In heel wat bedrijven geraakt de planning daardoor danig in de knoop en moeten de hete kastanjes door andere collega’s uit het vuur worden gehaald.
Dat de werkgevers in de sector dan ook unisono gelukkig zijn is op zijn minst overroepen. Het zorgt op heel wat plaatsen voor kopzorgen. De wetgeving voor buschauffeurs kent strakke afspraken rond rij- en rusttijden. Die zijn al soepeler dan deze in de transportsector omdat niet ieder busvervoer ‘tachograafplichtig’ is, maar het is en blijft belangrijk dat buschauffeurs zich niet oververmoeid met een bus vol mensen in het verkeer begeven. Laat net daar het schoentje wringen. We zien veel mensen die bij het ene bedrijf ritten voor De Lijn gaan uitvoeren, en bij het andere bedrijf schoolvervoer of bedrijfsvervoer gaan doen. Of, die in bedrijf A een vroege dienst rijden en in bedrijf B een late dienst.
- Jo Van der Herten, Eerste verantwoordelijke sector Vervoer ACV Openbare Diensten: “Flexijobs in bus- en autocarsector bereikten niet het gewenste effect”.