Busworld 2025: Nieuwkomers uit 2023 komen opnieuw
Van busconstructeurs die moeilijke tijden doormaken, zoals het Nederlandse Ebusco en het Spaanse Sunsundegui, is nog niet bekend of zij hun engagement bevestigen. Busbouwers zoals het Tsjechische Skoda, het Turkse Habas, het Braziliaanse Marcopolo en het Indische JBM Group, die in 2023 voor de eerste maal op Busworld Europe stonden, zijn er ook dit jaar opnieuw bij.
Uiteraard zullen er naast een groot aantal Turkse standhouders talrijke Chinese toeleveringsbedrijven en constructeurs, waaronder Yutong, BYD, Zhongtong en Higer aanwezig zijn. Het aantal aanvragen vanuit beide landen stroomt nog altijd toe, waarbij gevestigde Europese constructeurs met lede ogen toezien hoe er steeds meer Chinese bedrijven aanwezig zijn op Busworld Europe.
Dat zijn onder meer Sunwin, een busbouwer van het Chinese staatsbedrijf SAIC Motor uit Shanghai, en Skyworth, een busbouwer van de Skywell-groep en verbonden met Nanjing Golden Dragon Bus en Wisdom uit Hongkong dat pionierde met elektrische en door waterstof aangedreven dubbeldekkers, en Jiangsu Alfa Bus dat een Europese lijnbus heeft ontwikkeld. Vanuit Turkije keert Bozankaya weer na een kortstondige afwezigheid, ook Arobus, Oleaster en Uvel zijn van de partij.
Traditiegetrouw worden er in de marge van Busworld wederom diverse congressen gehouden. Het gaat onder meer over de sociaal-economische impact van openbaar vervoer (6 oktober), digitalisering van de mobiliteit (7 oktober), veiligheid (6-7 oktober), de toekomst van de touringcar op lange afstandsreizen (6-7 oktober), busmanagement voor lokale en regionale overheden (6-7 oktober). Van 7 tot 9 oktober wordt opnieuw de Europese Zeb-conferentie gehouden over zero-emissie-busvervoer. (Geert Van Lierde)
- Busworld 2025: Nieuwkomers uit 2023 komen opnieuw, en Castrosua is na 14 jaar afwezigheid weer terug. Foto Geert Van Lierde.