Terschelling en Vlieland zijn bezorgd over veerdienstconcessie, staatssecretaris Jansen reageert
De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Jansen, heeft gereageerd op vragen van de gemeenteraad van Terschelling over de nieuwe veerdienstconcessies. In een brief aan de Tweede Kamer legt staatssecretaris Jansen, aldus Omrop Fryslân, uit dat de belangen van de eilanders serieus worden genomen, maar dat er grenzen zijn door geld en wetten.
Vandaag pleitten Terschelling en Vlieland er voor om in de nieuwe veerdienstconcessie ook de verbinding tussen beide eilanden op te nemen. Elke dag vaart de Zeehond heen en weer, oorspronkelijk alleen met scholieren van Vlieland die op Terschelling zo elke dag naar school kunnen, maar de laatste tijd hebben ook andere gebruikers de voordelen van deze kleine veerdienst – gesubsidieerd door de gemeenten en ondernemers – ontdekt. De gemeenteraden van Vlieland en Terschelling willen deze verbindingen tussen de eilanden zelf. Verbeteren. De staatssecretaris zegt dat deze verbindingen belangrijk zijn, maar niet verplicht worden voor de nieuwe veerdienst. Dat zou de kosten verhogen en problemen geven bij de aanbesteding.
De gemeenteraad vindt dat de (grote) veerboten voor eilanders betaalbaar en goedkoper moeten blijven. Rederij Doeksen biedt op dit moment korting aan eilanders. De staatssecretaris bevestigt dat er in de nieuwe concessie ook kortingen voor eilandbewoners en meergebruikers komen, maar legt ook uit dat het Rijk geen geld heeft om de veerdiensten te subsidiëren. Daarom blijft het uitgangspunt dat de kosten neutraal blijven.
Verder vraagt Terschelling om meer inspraak bij beslissingen. De staatssecretaris zegt dat er adviesrecht komt voor gemeenten, maar dat dit niet bindend kan zijn. Er wordt wel gewerkt aan een betere samenwerking en meer betrokkenheid van de eilandbewoners. Ook worden er maatregelen genomen om genoeg ruimte te houden voor vrachtvervoer. De staatssecretaris zegt toe dat er in het tweede kwartaal 2025 een voorstel komt over de nieuwe regels. Dat is dan het ‘Programma van Eisen’ waar de nieuwe concessiehouder aan moet voldoen. Het wordt besproken met de Kamer, en daarna volgt in 2026 de eigenlijke aanbesteding van de veerdienst.
- Vandaag pleitten Terschelling en Vlieland er voor om in de nieuwe veerdienstconcessie naast de grote veerdiensten (foto) ook de verbinding tussen beide eilanden op te nemen. Redactiefoto.