NS bouwt in 2026 de dienstregeling verder uit
In 2026 breidt NS de dienstregeling verder uit, voortbouwend op de structuurwijziging die in voor dit jaar is doorgevoerd. Daar wordt volgend jaar op doorgeborduurd, met nieuwe frequentieverhogingen en rechtstreekse verbindingen.
Zo worden Zeeland en Noord-Brabant beter met elkaar verbonden en gaan er meer treinen rijden tussen Amersfoort en Deventer. Daarnaast gaan reizigers in de vroege ochtend en late avond er opnieuw op vooruit. Dat staat in de Adviesaanvraag Dienstregeling 2026 aan regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in het Locov.
De structuur die in Dienstregeling 2025 is geïntroduceerd door vanaf de Hogesnelheidslijn (HSL) door te rijden naar Amersfoort en Lelystad, wordt in Dienstregeling 2026 voortgezet. “We willen dit in de toekomst uitbreiden. Deze vervolgstappen zijn afhankelijk van de snelheid waarmee de infrabeheerders de problemen met de infrastructuur kunnen oplossen in combinatie met de levering van voldoende nieuwe treinen die geschikt zijn voor de HSL (ICNG),” aldus NS. NS blijft deze ontwikkelingen goed monitoren.
NS gaat de huidige treinverbinding tussen Zwolle en Roosendaal eens per uur doortrekken naar Vlissingen. Daar zijn eerder al afspraken over gemaakt tussen de Provincie Zeeland, NS, spoorbeheerder ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De afspraken zijn onderdeel van het compensatiepakket ‘Wind in de Zeilen’ voor het niet realiseren van een marinierskazerne in Vlissingen.
In de dienstregeling 2026 kunnen reizigers vanuit Zeeland eens per uur rechtstreeks naar Noord-Brabant. Zeeland wordt daardoor beter bereikbaar.
Op werkdagen wil NS de hele dag vier in plaats van drie Intercity’s per uur rijden tussen Amersfoort Centraal en Deventer. Nu is dat alleen in de spits zo. Hiermee wordt de overstap op station Apeldoorn naar Zutphen verbeterd, net als de overstap op station Deventer naar Zwolle. In de uren dat de internationale trein naar Duitsland rijdt kan NS maar drie Intercity’s rijden.
In het weekend wil NS meer Sprinters laten rijden tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal. Het aantal Sprinters wordt op zaterdag en zondag verhoogd van twee naar vier per uur. Hiermee kan NS ook de bediening van de stations Amsterdam Amstel, Amsterdam Bijlmer Arena, Abcoude en de stations tussen Breukelen en Rhenen verbeteren.
Op de plek waar doordeweeks de TienminutenSprinter rijdt, wil NS op zaterdag meer Sprinters gaan rijden. De frequentie gaat tussen 10.00 en 20.00 uur omhoog van twee naar vier Sprinters per uur. Met de uitbreiding van de Sprinterdienst op zaterdag zet NS een volgende stap in de ontwikkeling van de CitySprinter op de Oude Lijn. Langs dit spoor worden de komende jaren veel woningen gebouwd.
Op een flink aantal plekken wil NS de eerste verbinding van de dag eerder aanbieden en de laatste verbinding van de dag later.
Door langdurige werkzaamheden bij Vught mogen treinen tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven nog maar 80 kilometer per uur rijden. Om ondanks deze reistijdverlenging in het weekend (vrijdag, zaterdag, zondag) toch dezelfde aansluitingen te kunnen bieden in Limburg, moet de Intercity station Weert één keer per uur voorbij rijden. De trein vanuit Heerlen, via Weert, naar Eindhoven gaat voortaan eens per uur doorrijden naar Utrecht en Amsterdam.
Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties en regionale overheden begin van het jaar om advies over de dienstregeling die in december ingaat. NS gebruikt deze adviezen om de plannen waar mogelijk te verbeteren. Daarna bekijkt spoorbeheerder ProRail of de wensen van NS passen op het spoor, waarbij zij ook rekening houdt met de wensen van andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. In het najaar wordt de definitieve dienstregeling dan bekendgemaakt.
• Zo ziet de adviesaanvraag over de nieuwe NS-dienstregeling er uit. Illustratie NS.