Werkbezoek Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat aan Weert en Hamont; VTV: ‘Elektrifiveer de laatste 8 kilometer!’
Op vrijdag 14 maart brengt een delegatie van de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat een werkbezoek aan Weert en Hamont. Doel: de berikbaarheid van Weert en Brainport Eindhoven te verbeteren. De Vereniging Treinreizigersvervoer (VTv) ijvert er al jaren voor om de laatste 8 km die Hamont in België van het Nederlandse Weert scheiden, ook te elektrificeren. De VTv is blij met het werkbezoek en is blij dat die 8 km onderdeel zijn van het bezoek. De lijn tot grensstation Hamont is immers al geëlektrificeerd.
VTv is er van overtuigd dat er maar één besluit kan zijn na het ter plaatse zien van het in 2007 hernieuwde spoor op Nederlands grondgebied, de 40 minuten stilstaande trein in Staton Hamont, die in die tijd gemakkelijk heen en terug naar Weert kan rijden, het reizigerspotentieel, de te behalen milieuwinst en de relatieve lage kostprijs voor de elektrificatie en optimalisatie van dit laatste stukje spoor. Waarop wordt eigenlijk nog gewacht om Nederland en België een nieuwe grensovergang te geven voor reizigersvervoer?
Als er doorgereden zou worden tot Weert komt er tussen deze lange grenslijn van ongeveer 125 km een nieuwe spoorverbinding die Zuid-Oost Nederland een verbinding met België geeft met een rechtstreekse lijn naar Antwerpen en een verbinding, met één overstap, naar Brussel, en Noord-Oost- België krijgt een aansluiting met het Nederlandse spoornet met aansluitingsmogelijkheden richting Duitsland.
“Het regionale belang van deze nieuwe internationale personenspoorverbinding is op zich al voldoende om snel uitgevoerd te worden. De regio Eindhoven groeit ook tot over de Belgische grens. Dagelijks is er op de A2 een verkeersbeweging vanuit Noord-Limburg naar Eindhoven; dit geeft extra verkeersdruk op deze as,” aldus de VTv. “Het creëren van een treinverbinding tussen de regio’s biedt een goed alternatief. Dat deze treinverbinding tot Weert als ‘het plukken van lang hangend fruit’ bestempeld mag worden is duidelijk als we volgende argumenten en feiten opsommen:
- VTv ijvert al jaren om de verbinding met Weert uit te voeren en becijferde dat de potentiële reizigerswinst op tussen de 800 à 1.000 dagelijkse reizigers. Het NMBS directiecomité verwachtte tussen de 1.030 en 1.050 en een laatste actualisatie van mobiliteitsbeleid en werkgeversaanpak komt tussen 2.000 en 2.300 uit.
- De milieueffecten (besparing van CO-2 gelijk aan de jaarlijkse opname door 450.492 bomen)
- Er is een unaniem goedgekeurde motie (14 juni 2021) van het Federaal Belgisch parlement om deze lijn snel aan te leggen.
- De provincie Nederlands Limburg en de stad Weert engageren zich om mee te financieren voor respectievelijk 4 en 2 mio euro.
De rails liggen er, de statons zijn er… De vraag die VTv zich stelt is: waarop er gewacht wordt? VTv hoopt dat de bezoekende leden van de Tweede Kamer overtuigd zijn van het nut van deze internationale lijn Antwerpen-Hamont-Weert en hoopt dat ‘Den Haag’ snel beslist om deze eenvoudig te realiseren met een relatief lage investering.
- VTv pleit hartstochtelijk voor de elektrificering van de laatste 8 km voor een treinverbinding tussen Antwerpen-Hamont-Weert.