Bovengrondse taxidropplaats bij Gents Sint-Pietersstation helemaal afgesloten: alleen ondergronds in- en uitstappen
De laatste mogelijkheid voor taxi’s om mensen af te zetten vlak bij de ingang van het Sint-Pietersstation is afgesloten. Voortaan kunnen taxi’s aan het station alleen nog ondergronds stoppen. “Problematisch”, vindt Veli Yüksel (Voor Gent) in Het Laatste Nieuws.
Het afsluiten van het pleintje vlak bij de ingang van het station is een beslissing die de NMBS en de stad samen hebben genomen, in samenspraak met de hulpdiensten. Officieel is dat pleintje al lang geen ‘parking’ meer, maar taxi’s maakten er wel gebruik van om klanten vlak bij het station af te zetten. En andere (straat)taxi’s maakten er dan weer gebruik van om daar alsnog klanten op te pikken, wat niet mag. Olie op het vuur in de licht ontvlambare taxisector
Het afsluiten van het pleintje is een maatregel om de taxi-oorlog die in Gent al een hele tijd woedt, de kop in te drukken. Vergunde standplaatstaxi’s en straattaxi’s (veelal platformtaxi’s) leveren hier een bittere strijd om de klanten. Straattaxi’s mogen niet op officiële taxistandplaatsen staan, maar roven klanten vaak weg voor de neus van de officiële taxi’s door op niet-reglementaire plekken te gaan staat, zoals dus aan het station. Dat is daar nu niet meer mogelijk.
Dat vindt Veli Yüksel een slechte zaak. “Dat het voortaan zelfs onmogelijk is om klanten af te zetten aan het station, is problematisch voor mensen met beperkte mobiliteit of reizigers met bagage. Een zichtbare bovengrondse standplaats voor taxi’s aan het Sint-Pietersstation is cruciaal voor de toegankelijkheid van het station, maar ook voor de werking van de taxibedrijven. In de meeste Europese steden is een bovengrondse taxizone de norm, Gent zou daar niet in mogen achterblijven.”
Bij het Sint-Pietersstation is er uiteraard wel een officiële taxistandplaats, maar die is dus ondergronds, alleen toegankelijk voor vergunde taxi’s en ligt uit het zicht van gearriveerde treinreizigers.
- In de meeste Europese steden is een bovengrondse taxizone de norm, Gent zou daar niet in mogen achterblijven,” aldus Veli Yüksel van Voor Gent. Voorbeeld: de taxizone bij treinstation Brussel Zuid. Redactiefoto.