Internationaal treinverkeer: “Prijstransparantie is het probleem”
Reizigersvereniging Pro Bahn e.V. is “voorzichtig optimistisch” over de nieuwe ontwikkelingen, aldus Lukas Iffländer, plaatsvervangend bondsvoorzitter van de vereniging, tegen SUPER.MARKT. Ze waren blij met de aankondiging van Deutsche Bahn over boekingen in heel Europa – “maar ons worden al jaren soortgelijke dingen beloofd, dus we geloven niet in de implementatie van goede internationale ticketverkoop totdat het er is en we kunnen evalueren wat er werkelijk aan de hand is.”
Hij bekritiseert ook de prijstransparantie van de maatschappijen en stelt dat dezelfde trein bijvoorbeeld aanzienlijk andere prijzen heeft als deze bij de Oostenrijkse of Tsjechische Staatsspoorwegen wordt geboekt. De reizigersvereniging is van mening dat “verkoopgegevens niet in handen van de maatschappijen moeten zijn, maar eerder moeten worden uitgewisseld via open dataplatforms, zodat elke aanbieder elke andere aanbieder kan verkopen en dus ook verbindingen kunnen worden geboekt die bijvoorbeeld Flixtrain, Deutsche Bahn en de Tsjechische Staatsspoorwegen combineren.”
Meer diensten van Flixtrain zouden er alleen maar voor kunnen zorgen “dat DB Fernverkehr, dat te lang heeft geopereerd onder het motto ‘Er is geen verband tussen vraag en betrouwbaarheid’, onder druk komt te staan en efficiënter en beter wordt”, aldus Iffländer. Soortgelijke ontwikkelingen zijn al waargenomen in het lokale vervoer. Maar Iffländer ziet ook dreigende problemen – “op plaatsen waar het netwerk al zo overbelast is dat Flixtrain en DB niet naast elkaar kunnen bestaan.” Als de ICE in de toekomst slechts om het uur zou rijden, en een Flixtrain, Dan moeten er ook mogelijkheden komen voor forenzen en frequente reizigers om treinen van beide aanbieders met één ticket te gebruiken, aldus de expert op het gebied van consumentvriendelijkheid van de aankondigingen.
Vervoersonderzoeker en spoorwegexpert Christian Böttger van de Technische Universität und Wirtschaft Berlin (TUE) vindt de stap van Flixtrain ook riskant. De algemene omstandigheden in het langeafstandsvervoer zijn complexer geworden, vertelde Böttger aan DPA. “Congestie is een aanzienlijk probleem”, aldus de expert. Het spoorwegnet is te druk. De discussie verschuift naar het verminderen van het aantal treinritten in plaats van het toevoegen van nieuwe ritten. “De congestie is dagelijks merkbaar voor reizigers in de vorm van vertragingen en uitval van treinen.”
- Internationaal treinverkeer: “Prijstransparantie is het probleem”. Redactiefoto.