Officiële start project opwaardering Maaslijn; Eind 2027 rijdt de eerste elektrische trein over de vernieuwde Maaslijn
Gisteren, 25 juni, ging de schop de grond in voor de opwaardering van de Maaslijn. Na jaren van intensieve voorbereidingen beginnen nu echt de bouwwerkzaamheden aan deze belangrijke spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond.
De Maaslijn is een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland. Dagelijks reizen hier zo’n 22.000 mensen. Er is nu weinig ruimte om vertragingen of verstoringen goed op te vangen. Dat gaat veranderen.
Samen met de Provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, reizigersvervoerder Arriva, verschillende gemeenten en aannemer Swietelsky Rail Benelux werkt ProRail aan een toekomstbestendige Maaslijn. Het doel: een betrouwbare dienstregeling, meer comfort voor de reizigers, betere overstapmogelijkheden en duurzamer reizen.
Wat gaat er gebeuren? Elektrificatie: het hele traject krijgt bovenleiding en onderstations voor stroomvoorziening; Extra sporen: in Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver komt een tweede spoor. Zo kunnen treinen elkaar gemakkelijker passeren; Sneller rijden: bochten in het spoor worden ruimer gemaakt en in Mook, Cuijk en Boxmeer komen hogesnelheidswissels: Veiligheid: er worden ruim 20 overwegen verbeterd.
Projectmanager Christiaan Caan van ProRail: “De opwaardering van de Maaslijn is een prachtig voorbeeld van wat je samen kunt bereiken. Dankzij de sterke samenwerking met de Provincies, de verschillende gemeenten, het ministerie en onze aannemer zetten we nu echt stappen richting een toekomstbestendige spoorlijn. Daar mogen we met z’n allen trots op zijn. Samen maken we er een sterke verbinding van.
Voor ieder van de aanwezige bestuurders was er vandaag ruimte om wat te vertellen over hun bijdrage en betrokkenheid bij het project. In aanwezigheid van alle genodigden drukten daarna de gedeputeerden van de drie Provincies Jasper Kuntzelaars, Stijn Smeulders en Klaas Ruitenberg samen met plaatsvervangend directeur Openbaar Vervoer en Spoor Bonny Donders, regiodirecteur van Arriva Michiel Cusell, CEO van Swietelsky Niek Lentink en regiodirecteur ProRail Dimitri Kruik, de rode knop in. Hiermee gaven ze symbolisch het startsein en onthulden het eerst geplaatste bovenleidingportaal bij het spoor. De werkzaamheden worden in fases uitgevoerd. Eerst het noordelijke deel tussen Nijmegen en Venlo, daarna het zuidelijke deel tot Roermond. Eind 2027 rijdt de eerste elektrische trein over de vernieuwde Maaslijn.
“Met de opwaardering van de Maaslijn zetten we een belangrijke stap naar duurzaam en betrouwbaar openbaar vervoer in deze regio”, zegt Thierry Aartsen, staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu. “Goed dat we nu echt meters maken, samen met de Provincies, de gemeenten, ProRail, Swietelsky en Arriva. Het is een mooi voorbeeld van hoe we met innovatie en goede samenwerking werken aan een toekomstbestendig spoor. Zo wordt reizen sneller, comfortabeler én beter voor onze leefomgeving.”
- Projectmanager Christiaan Caan, regiodirecteur ProRail Dimitri Kruik, regiodirecteur Arriva Michiel Cusell, gedeputeerde Jasper Kuntzelaars, gedeputeerde Klaas Ruitenberg, plaatsvervangend directeur Openbaar Vervoer en Spoor Bonny Donders en gedeputeerde Stijn Smeulders trappen het project af met een druk op de knop. Foto ProRail.