Arriva krijgt bijna 90 miljoen euro extra vergoeding voor vertraging Maaslijn
Arriva krijgt nog een extra vergoeding van 89 miljoen euro omdat de elektrificatie van de Maaslijn langer vertraagd is. De spoorlijn tussen Nijmegen en Venlo had al in 2020 geëlektrificeerd moeten zijn, maar het dit jaar gestarte werk hiervoor is pas in 2027 klaar, aldus Treinreiziger.nl
De provincie Limburg draagt 44,5 miljoen euro bij aan de vergoeding, de rest van het bedrag komt van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Arriva krijgt de vergoeding voor de extra kosten die de vervoerder maakt voor stalling en onderhoud van de elektrische treinen, die het bedrijf al heeft gekocht, en het langere gebruik van de duurdere dieseltreinen. In 2020 ontving Arriva 49 miljoen euro omdat de elektrificatie niet klaar was.
In de concessie voor de Maaslijn had de provincie met Arriva afgesproken dat de spoorlijn al in 2020 geëlektrificeerd zou zijn. Ook werd vastgelegd dat een vertraging van het project Arriva geen extra geld mag kosten. Het project liep, volgens de provincie, flinke vertraging op door covid en de oorlog in Oekraïne.
Inmiddels is dit jaar het werk begonnen. Momenteel is de spoorlijn tussen Mook-Molenhoek en Venlo gestremd omdat spoorbeheerder ProRail hier funderingen laat aanleggen voor de bovenleidingspalen. Behalve dat er een bovenleiding komt, wordt het spoor ook zo aangepast dat de treinen er straks sneller kunnen rijden.
Volgens de huidige planning is de elektrificatie in 2027 klaar. Volgens de provincie verlopen de werkzaamheden voorspoedig maar is er voor de zekerheid een risico-reservering opgenomen voor het geval het werk uitloopt tot 2028.
- Arriva krijgt bijna 90 miljoen euro extra vergoeding voor vertraging Maaslijn. Redactiefoto.