NMBS kan nog niet met CAF onderhandelen; Alstom en Siemens opnieuw naar de Raad van State
De NMBS kan nog steeds niet met de Spaanse constructeur CAF onderhandelen over de levering van 180 nieuwe treinen ter waarde van 1,7 miljard euro. De verliezers, het Franse Alstom en het Duitse Siemens, zijn opnieuw naar de Raad van State gestapt om de toewijzing van de reuzenbestelling aan CAF ongedaan te maken.
Alstom, dat honderd miljoen goedkoper aanbood dan het winnende CAF, zou op vrijdagochtend 29 augustus voor de rechter verschijnen. Dat wordt nu dinsdag 2 september. Drie rechters zullen zich over de klacht van de Fransen buigen. De klacht van Siemens wordt op woensdag 3 september behandeld.
Een voormalig kaderlid van Alstom verklaarde aan onze redactie dat de NMBS de juiste beslissing heeft genomen door te kiezen voor kwaliteit. Over het feit dat CAF in Israël actief is, wijst hij erop dat Alstom trams leverde/levert aan Jeruzalem, Haifa en Tel Aviv.
Dat in de Alstom-fabriek in Brugge banen verloren zouden gaan, vindt het voormalige kaderlid jammer. “Alstom zou een deel van haar orderboekje van 95 miljard euro in Brugge kunnen produceren. Maar wil het bedrijf dat?”
Intusssen heeft Alstom besloten om 150 miljoen te investeren in zijn Franse fabrieken. Hiermee wil het concern de bouw van hogesnelheidstreinen versnellen en chronische vertraging van leveringen terugdringen.
De SNCF, de belangrijkste klant, wacht met ongeduld op de eerste TGV M-treinen (Avelia Horizon). Er werden 116 stuks besteld. Naast La Rochelle komt er ook in de fabriek Valenciennes-Pëtite-Fôret, vlakbij de Belgische grens, een productielijn voor TGV-treinen. In Belfort bouwt Alstom een nieuwe hal voor het inzetklaar maken van de TGV’s. (HWr)
- NMBS kan nog niet met CAF onderhandelen; Alstom en Siemens opnieuw naar de Raad van State. Illustraties Alstom en Siemens Mobility.