Herinnering: AIM-onderzoek naar waarde doelgroepenvervoer van start
Mobiliteit is een voorwaarde om mee te doen in de samenleving. Voor mensen die niet vanzelfsprekend gebruik kunnen maken van regulier vervoer is er doelgroepenvervoer. Hierdoor kunnen ook mensen in een kwetsbare positievolwaardig meedoen: naar school gaan, werken, of zelfstandig familie bezoeken. Doelgroepenvervoer heeft daarmee een grote impact op het leven van deze reizigers.
Maar wat betekent doelgroepenvervoer nu écht voor deze mensen en hun omgeving? Welke kansen krijgen zij doordat zij gebruikmaken van dit vervoer? En welke kansen blijven onbenut als er knelpunten zijn?
Om antwoord te krijgen op deze vragen voert onderzoeksbureau Anderzoek in opdracht van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) een landelijk onderzoek uit. Reizigers delen hierin hun ervaringen met Wmo-vervoer (regionaal en Valys), leerlingenvervoer, Jeugdwetvervoer en vervoer naar en van dagbesteding. De resultaten geven inzicht in wat doelgroepenvervoer oplevert voor de reizigers zelf, hun omgeving én de maatschappij.
Deze kennis maakt het mogelijk om bij beleid en aanbestedingen beter rekening te houden met de sociaalmaatschappelijke waarde van doelgroepenvervoer. Zo kan de betekenis van dit vervoer verder worden versterkt.
Voor goede en geloofwaardige uitkomsten is het belangrijk dat een diverse groep reizigers meedoet aan het onderzoek. Wie suggesties heeft hoe AIM in contact kan komen met reizigers, geef het dan door via: info@ai-mobiliteit.nl Meer weten? Lees hier de korte toelichting op het onderzoek naar de maatschappelijke waarde van doelgroepenvervoer.
- Herinnering: AIM-onderzoek naar waarde doelgroepenvervoer van start. Redactiefoto.