NS wijst spitsreizigers die vaak drukke treinen pakken op rustigere alternatieven
September is traditiegetrouw de drukste maand van het jaar, voornamelijk op dinsdag en donderdag in de spits. Toch zijn er ook dan veel treinen waarin nog genoeg zitplaatsen zijn. NS gaat spitsreizigers wijzen op treinen met meer zitplaats. Bijvoorbeeld door pushmeldingen die hen wijzen op rustigere treinen. Daarnaast geeft NS korting op rustige treinen met de PrijsTijd-deal. Aan de ‘druktepoppetjes’ in de app is te zien welke treinen rustiger zijn.
Er zijn veel drukke treinen die ook een rustiger alternatief hebben, stelt NS. De Intercity op dinsdagochtend van 08:23 uur vanuit Breda naar Rotterdam is een van de drukste. In die trein moet een derde van de reizigers staan en veel reizigers stappen uit in Rotterdam. Drie minuten later vertrekt vanaf hetzelfde eilandperron de Eurocity naar Rotterdam waarin nog meer dan de helft van de zitplaatsen vrij is. Deze Internationale trein kunnen reizigers binnen Nederland zonder toeslag gebruiken.
Nog drukker is de trein tussen Den Haag Moerwijk en Den Haag HS op dinsdagochtend om 08:12 uur. In deze Sprinter staat meer dan een derde van de reizigers, terwijl in de trein tien minuten eerder twee derde van alle zitplaatsen vrij is. Ook de trein tien minuten later heeft de helft van de zitplaatsen nog vrij.
Reizigers die flexibel zijn raadt NS aan om op een andere dag dan dinsdag of donderdag te reizen, wanneer er meer zitplaatsen beschikbaar zijn. In de spitstrein tussen Den Haag Moerwijk en Den Haag HS op woensdag kan iedereen zitten. En ook tussen Breda en Rotterdam is het op woensdagen veel minder druk. “Op vrijdag zit die trein maar voor ruim tweederde vol.”
“Ieder jaar zetten we in het najaar langere treinen in waar dat kan, ook dit jaar. Maar daar zit wel een maximum aan”, zegt Tijmen Voet, directeur Dienstregeling bij NS. “In de spits zien we piekdrukte, daarom zijn langere treinen dan nodig. Buiten die uren rijden ze grotendeels leeg rond of staan ze geparkeerd. Dat is duur en inefficiënt.”
Als een klein percentage reizigers een minder druk alternatief kiest, hoeven reizigers veel minder vaak te staan in de trein. “Nog meer treinen rijden en nog meer treinen verlengen vraagt grote maatschappelijke investeringen, als het al zou kunnen. Dat zijn kosten die uiteindelijk door de reiziger en de belastingbetaler betaald worden. Spreiden is vanuit maatschappelijk oogpunt slimmer” NS verlengt door het hele land treinen dit najaar. Vooral tussen Alkmaar – Utrecht, Utrecht -Nijmegen en Rotterdam – Leiden zullen reizigers dit merken.
- NS wijst spitsreizigers die vaak drukke treinen pakken – met veel ‘druktepoppetjes’ – op rustigere alternatieven. Foto NS.