Vliegende elektrische veerboot Candela P-12 verzorgt tijdelijk forensenverbinding in Göteborg
De eerste elektrische draagvleugelboot ter wereld, de Candela P-12, zal in samenwerking met Västtrafik twee weken lang een pilot-forensenlijn tussen Göteborg en Öckerö exploiteren. Het doel is om te laten zien hoe de archipel kan profiteren van sneller, comfortabeler en volledig emissievrij reizen.
Van 8 tot en met 19 september krijgen forenzen die reizen tussen de veerbootterminal van Öckerö en Stenpiren in Göteborg de kans om te varen met de in Zweden gebouwde Candela P-12 – het eerste elektrische vaartuig dat gebruikmaakt van draagvleugels (onderwatervleugels) om boven het wateroppervlak te “vliegen”. Dankzij deze technologie is de Candela P-12 aanzienlijk sneller en energiezuiniger dan conventionele vaartuigen. De reis duurt iets meer dan 30 minuten, wat aanzienlijk korter is dan de huidige busreis.
Het pilotproject wordt uitgevoerd door Västtrafik in samenwerking met Candela, Styrsöbolaget en de gemeente Öckerö. Het doel is om te onderzoeken hoe Candela’s elektrische draagvleugeltechnologie kan bijdragen aan sneller, stiller en energiezuiniger reizen op zee. De test maakt deel uit van Västtrafiks werk op het gebied van innovatie en nieuwe technologie.
De Candela P-12 vliegt op draagvleugels onder de romp en stijgt ongeveer 1,5 meter boven het wateroppervlak. Het resultaat is een stille, snelle en comfortabele tocht van ongeveer een half uur. De veerboot is volledig elektrisch en is met een kruissnelheid van 25 knopen niet alleen ’s werelds snelste in serie geproduceerde elektrische vaartuig, maar ook de snelste forensenveerboot in de archipel van Göteborg. Tegelijkertijd verbruikt de P-12 ongeveer 80 procent minder energie dan een traditioneel vaartuig van dezelfde grootte, terwijl de kielzog minimaal is.
- Vliegende elektrische veerboot Candela P-12 verzorgt tijdelijk forensenverbinding in Göteborg. Foto Candela.