IRU: Bij trialoogonderhandelingen met de Raad blijven er kritieke kwesties bestaan voor MKB/KMO-touringcarondernemers
Nu de trialoogonderhandelingen met de Raad binnenkort van start gaan, blijven er kritieke kwesties bestaan. Een van de meest urgente zorgen is de onwerkbare terugbetalingstermijn in het voorstel van de Commissie, die touroperators zou dwingen om organisatoren binnen zeven dagen terug te betalen en organisatoren om reizigers binnen 14 dagen terug te betalen.
Voor kleine touringcarbedrijven die slechts een deel van een pakket aanbieden, is deze termijn financieel onhaalbaar. De IRU pleit voor een realistischer kader: 15 dagen voor dienstverleners en 30 dagen voor organisatoren, in lijn met andere wetgeving inzake passagiersrechten.
Wat betreft annuleringsrechten in buitengewone omstandigheden hebben de medewetgevers officiële reiswaarschuwingen erkend als een van de factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij de beoordeling van de redenen voor reizigers om te annuleren. De IRU is verheugd over de verduidelijking van het Parlement dat passagiers die een pakket boeken ondanks dat ze door de organisator op de hoogte zijn gesteld van officiële waarschuwingen en reisbeperkingen, het financiële risico moeten dragen als ze later annuleren.
Wat betreft vouchers zijn de Raad en het Parlement het erover eens dat de keuze tussen een voucher of terugbetaling bij de klant ligt, waardoor exploitanten de mogelijkheid wordt ontnomen om vouchers uit te geven in geval van massale annuleringen. De IRU benadrukt dat vouchers flexibel, langer geldig en daadwerkelijk bruikbaar moeten zijn in crisissituaties, zodat exploitanten niet zonder liquiditeit komen te zitten wanneer annuleringen toeslaan.
Tot slot waarschuwt de IRU dat boetes tot 4% van de jaaromzet van een bedrijf, zoals voorgesteld door het Parlement, onevenredig zijn, vooral omdat pakketreizen slechts een klein deel van de omzet van veel touringcarbedrijven uitmaken. Sancties moeten in verhouding staan tot de inkomsten uit pakketreizen, waarbij eerlijkheid en afschrikwekkende werking worden gewaarborgd.
Nu de triloogonderhandelingen de definitieve vorm van de wet moeten bepalen, dringt de IRU er bij de medewetgevers op aan een eerlijk evenwicht te vinden dat de consumentenrechten beschermt en tegelijkertijd de levensvatbaarheid van de Europese touringcarondernemers waarborgt.
- IRU: Kritieke kwesties voor MKB/KMO-touringcarondernemers blijven bestaan bij trialoogonderhandelingen met de Raad. Redactiefoto.