OV-bureau Groningen Drenthe zet in op busvriendelijker wegen voor sneller en vaker rijdende bussen
“Goed OV is tweerichtingsverkeer”. Met die titel roept het OV-bureau Groningen Drenthe in een ‘inspiratieflyer’ wegbeheerders op om bij aanpassingen aan de infrastructuur rekening te houden met bussen. In de flyer geeft het OV-bureau handvatten om wegen OV-vriendelijk te houden en/of te maken.
Snellere en vaker rijdende bussen op een betere infrastructuur zorgen voor een attractiever OV tegen gelijkblijvende kosten. “Hiermee keren we het tij dat OV steeds langzamer wordt en verbeteren we de doorstroming van het busvervoer, zodat ritten niet hoeven te vervallen”, aldus Rosalinde Hoorweg, directeur van het OV-bureau. Ze begint een ‘kruistocht’ voor comfortabeler busroutes. De bus is vaak een prima alternatief voor de auto, “maar het gaat niet altijd zo vlot en comfortabel als we willen.” Hoorweg ziet de kwaliteit van busroutes op veel plekken achteruit gaan en vindt het hoog tijd om het belang te benadrukken. Ze krijgt geregeld klachten van reizigers over het (gebrek aan) comfort. Omdat het gehobbel en geslinger vaak door de weginrichting komt, zoekt Hoorweg contact met wegbeheerders die dat kunnen oplossen.
De kosten van een busonvriendelijke infrastructuur lopen snel op. Snelle ‘HOV-bussen’, zoals de Q-liners, verliezen veel tijd door verkeerslichten, rotondes en andere obstakels die de snelheid van een voertuig verlagen. Volgens de flyer loopt een minuut tijdsverlies “makkelijk” op tot €100.000,- extra exploitatiekosten per jaar. Het doel van de flyer is om wegbeheerders handvatten te geven wanneer infrastructuur wordt aangepast. Per type bus wordt ingezoomd op de ‘ideale’ situatie.
• OV-bureau Groningen Drenthe wil busvriendelijker wegen. Snelle ‘HOV-bussen’ verliezen veel tijd door verkeerslichten, rotondes en andere obstakels. Redactiefoto.