Schiphol vernieuwt merkidentiteit: onderscheidende en samenhangende beleving voor reizigers
Met een nieuwe uitstraling in de terminal en online wil Schiphol reizigers meer rust, duidelijkheid en herkenbaarheid bieden. De nieuwe merkidentiteit maakt deel uit van een grootschalig verbeter- en investeringsprogramma dat de kwaliteit van de luchthaven de komende jaren naar een hoger niveau tilt.
Schiphol investeert in een luchthaven die klaar is voor de toekomst. Met betere infrastructuur, meer ruimte en een verbeterde beleving voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en medewerkers. De nieuwe stijl ondersteunt deze nieuwe koers en geeft de luchthaven een herkenbaar en samenhangend imago, zowel fysiek als digitaal.
Met het centrale merkconcept ‘Vandaag is de dag’ laat de luchthaven zien dat elke dag op Schiphol draait om het verschil maken voor reizigers. ‘Vandaag is de dag’ draait om de gevoelens die reizigers ervaren op belangrijke momenten, of het nu gaat om de dag van vertrek, thuiskomst of een ontmoeting. Het gaat om de spanning van een nieuw avontuur, de vreugde van een weerzien of de start van iets groots. Schiphol wil dat die dag soepel en prettig verloopt, met duidelijkheid en vertrouwen.
Schiphol is oorspronkelijk ontworpen vanuit de behoeften van reizigers: de luchthaven moet rust en duidelijkheid bieden tijdens het reisproces. Met de vernieuwde visuele identiteit brengt Schiphol die kwaliteit terug. Het nieuwe ontwerp zorgt voor herkenbaarheid in alle communicatie, van schermen in de terminal tot informatie op mobiele telefoons.
“De vernieuwde merkidentiteit is de visuele weergave van onze ambitie,” zegt Arthur Reijnhart, Chief Commercial Officer Schiphol. “We brengen helderheid en samenhang terug op de luchthaven, en rust in het reisproces. Dit is een belangrijke stap om een hoogwaardige luchthaven te worden. Schiphol is een thuis voor wereldreizigers en samen met alle collega’s op de luchthaven maken we die bijzondere reisdag elke dag mogelijk.
De nieuwe huisstijl is dezer dagen te zien op Schiphol Plaza, in de aankomsthallen, op de eerste elektrische bussen en, vanaf 14 oktober, op digitale kanalen. Dit najaar volgen de gevels van vertrekhallen 1, 2 en 3. De komende twee tot drie jaar wordt de vernieuwde identiteit geleidelijk doorgevoerd op de hele luchthaven, wat zorgt voor een consistente en verbeterde Schiphol-ervaring.
“Nederland wil weer trots zijn op de luchtvaart en op Schiphol”, aldus Marnix Fruitema, voorzitter van de BARIN, de organisatie van “De nieuwe uitstraling van Schiphol doet recht aan de duizenden Schipholmedewerkers, de luchtvaartmaatschappijen en de miljoenen reizigers die gepassioneerd zijn door de luchtvaart. Het geld dat Schiphol investeert in de toekomst moet onze luchthaven weer de positie geven die ze verdient: één van de drie beste luchthavens van Europa. Daar profiteren zowel reizigers als luchtvaartmaatschappijen van.”
Voor de nieuwe look is Schiphol teruggekeerd naar de ontwerpprincipes die de luchthaven al sinds de jaren 60 kenmerken: helderheid, eenvoud, een toekomstgerichte aanpak en een onmiskenbaar Nederlandse uitstraling. Het vernieuwde logo bestaat uit twee centrale elementen: een oranje lijn en een cirkel met de letters AMS, die verwijzen naar de internationale IATA-code van Schiphol en direct herkenbaar zijn voor reizigers van over de hele wereld. De oranje lijn vormt een verbindend element in alle communicatie.
Het vernieuwde merk is tot stand gekomen door een geïntegreerde samenwerking met verschillende partners. De merkstrategie is ontwikkeld met Eastwood Brand Consultancy, de visuele merkidentiteit is ontworpen met Thonik en de merkcommunicatie is ontwikkeld met ACE.
- Schiphol vernieuwt merkidentiteit: onderscheidende en samenhangende beleving voor reizigers. Foto Schiphol.