Amsterdamse Manager Verkeersstromen wil belangrijkere rol voor taxi’s
Bouwe van den Ende, manager Halteerplekken Zakelijk Verkeer van de gemeente Amsterdam en Manager Verkeersstromen, wil graag een grotere rol voor taxi’s, zoals tijdens evenementen, legt hij uit in de Taxiteam-nieuwsbrief van de gemeente. “Taxi’s zorgen voor een snelle spreiding en beëindiging van de uitloop bij een evenement. Wij zorgen voor een tijdelijk, maar leefbaar evenwicht voor de lokale bewoners en ondernemers bij grote evenementen. Natuurlijk het liefst op zo’n manier dat zoveel mogelijk dagelijkse verkeersstromen kunnen doorgaan zonder dat het vastloopt in de massa,” zegt hij. “Dat is cruciaal voor de stad.”
Evenementen verschillen in grootte en impact. Van den Ende speelt hierbij een belangrijke rol namens de gemeente. Hij is expert op het gebied van mobiliteit bij evenementen. Denk aan Kiss & Ride, taxi’s, touringcars en pendelbussen. Hij werkt bij de afdeling Verkeerstactiek van Stadsregie. Hij helpt bij de voorbereiding en uitvoering van grote evenementen zoals ADE, Sail of Pride. Maar ook bij drukke uitgaansplekken in het weekend.
“Bij zulke evenementen komen tienduizenden mensen. De instroom gaat vaak rustig, maar de uitstroom gaat snel en tegelijk. Je moet dan vooraf inschatten hoe mensen reizen – met het OV, de fiets, auto of taxi. Het is belangrijk dat deze groepen niet door elkaar gaan,” legt Bouwe uit. “Dat is een grote puzzel. We werken daarom samen met veel collega’s en andere partijen. Zo’n evenement heeft een eigen mobiliteitsopgave. Tegelijk mag het de gewone verkeersstromen niet blokkeren.”
Bij grote evenementen zoals ADE werkt Van den Ende per locatie samen met organisatoren, gebiedsmakelaars en andere gemeenteteams. De ruimte voor verkeer ligt vaak op het wegennet zelf. Overdag is het druk, maar ‘s avonds en ‘s nachts gebruiken andere groepen de weg. “Soms sluiten we wegen af voor een evenement. Dan kijken we of mensen daar veilig kunnen uitstromen, of dat er plek is om bijvoorbeeld taxi’s of pendelbussen te laten stoppen of fietsen te parkeren.”
“Omdat zulke evenementen elk jaar terugkomen, maken we draaiboeken. We voeren ook meerdere gesprekken vooraf om alles goed af te stemmen,” zegt hij. “Van verkeersstromen tot taxistandplaatsen – alles moet geregeld zijn voordat het plan akkoord krijgt. Zo hopen we dat het evenement beter verloopt dan het jaar ervoor.”
Voor de mobiliteitsplannen denken we creatief na over hoe we de openbare ruimte gebruiken. “Bijvoorbeeld: van een straat met verkeer in twee richtingen maken we soms een eenrichtingsstraat. Dan staan taxi’s minder snel vast en kruisen mensen elkaar minder. We gebruiken borden om passagiersstromen te scheiden. Dat doen we ook digitaal.”
“In de taxibranche maken we verschil tussen de opstapmarkt en de bestelmarkt. De opstapmarkt staat vooraan. Mensen stappen daar direct in de eerste taxi. Dat gaat snel. De bestelmarkt bestaat uit taxi’s via apps. Die staan wat verderop. Ze hebben meer ruimte nodig om te wachten op een rit. Dat vraagt veel parkeerruimte, vaak wat verder weg. We stemmen digitaal af met taxi-apps. Via de app zien chauffeurs waar ze moeten zijn voor ophalen of afzetten.”
Een wens van Van den Ende: betere informatie voor passagiers én chauffeurs. “Na een feestje wil je niet 90 euro betalen voor een ritje dat normaal 30 euro kost. Dat voelt niet goed en zorgt voor vertraging bij het instappen,” zegt hij. “Daarom plaatsen we nu borden met richtprijzen. Zo weet iedereen wat redelijk is.” Hij weet dat een goede chauffeur het verschil kan maken. “Een eerlijke prijs en goede service zorgen voor een snelle doorstroming én een beter imago van de branche.”
Wat Van den Ende graag wil verbeteren? “Dat taxi’s duurzamer worden, ook binnen de gemeente. Veel taxi’s rijden nu al zonder uitstoot. Zo kunnen we het aantal privéauto’s in de stad verlagen.”
“Taxichauffeurs lossen veel op,” benadrukt hij. “Ze brengen mensen veilig naar huis, juist als andere vervoersmiddelen niet meer rijden. Ze helpen ook gestrande mensen: bij een lekke band, als iemand te veel gedronken heeft, de laatste bus gemist heeft of een enkel heeft gekneusd. Het is jammer dat deze belangrijke rol vaak vergeten wordt.”
- AmsterdamseManager Verkeersstromen wil belangrijkere rol voor taxi’s.

