Drielandentrein gaat begin 2026 twee maanden niet van en naar Duitsland
Vanaf 9 januari rijdt Arriva’s Drielandentrein ruim twee maanden niet tussen Heerlen en het Duitse Aken, meldt Treinreiziger.nl. Op het Duitse traject van de spoorverbinding gaat de Duitse spoorbeheerder DB InfraGo aan het werk. Arriva zet in samenwerking met andere vervoerders vervangende busdiensten in.
Het treinverkeer naar Aken zal volgens de planning tot 6 maart gestremd zijn. DB InfraGo gaat op meerdere plekken op en langs het spoor aan het werk. Er wordt onder meer gewerkt aan een spoorbrug bij Aken en de er worden overwegen verwijderd.
Arriva, dat de Drielandentrein rijdt, zegt te begrijpen dat de werkzaamheden in Duitsland noodzakelijk zijn. “Een buitendienststelling, en zeker een grote zoals deze, is vervelend voor onze reizigers en voor onze operatie. Maar we doen er – samen met de betrokken partijen – altijd alles aan om de overlast te beperken door treinvervangend busvervoer en goede informatievoorziening voor onze reizigers”, zegt Arriva-woordvoerder Stefan Claessen tegen Treinreiziger.nl.
Arriva gaat twee keer per uur vervangende bussen rijden tussen Heerlen en het Duitse Herzogenrath, eens in het uur gaat een bus door naar Aken. “Samen met andere vervoerders zorgen we er hiermee voor dat er een hoogfrequent aanbod in stand gehouden wordt. Daarnaast hebben we de bestaande buslijnen, zoals lijn 44 en 350.”
Op het Duitse deel van de Drielandentrein is er al lange tijd hinder door vertragingen en treinuitval die onder meer veroorzaakt worden door een tekort aan personeel. Arriva is al extra machinisten aan het opleiden. Ook voor de machinisten in opleiding zijn de werkzaamheden een probleem omdat ze ook op het Duitse deel hun praktijkervaring moeten opdoen. Volgens Arriva wordt straks geprobeerd tijdens de stremming het theoretische deel van de opleiding te doen.
- Drielandentreinbegin 2026 twee maanden niet van en naar Duitsland. Redactiefoto.

