Ebuscoleeft op leningen, neemt de verkoop weer op en houdt moed
Voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering van de Deurnese e-busproducent Ebusco, dinsdag, verschafte het bedrijf uitgebreide informatie over de stand van zaken bij het bedrijf. Die is niet rooskleurig en de effectenbeurs reageerde niet positief op de verstrekte informatie noch op de uitkomsten van de aandeelhoudersvergadering. Het aandeel Ebusco duikelde 12 procent naar € 0,39.
Beleggers zijn niet gerust op de ontwikkelingen binnen het bedrijf dat met extra leningen overeind wil blijven en in het afgelopen derde kwartaal opnieuw verlies maakte. Toch houdt het bedrijf de moed er in. De nieuwe financieel bestuurder Roel Nagelmaeker, officieel benoemd tijdens de aandeelhoudersvergadering, zei de ‘eerste tekenen van verbetering’ te zien.
Wel was er voor het eerst in dat laatste kwartaal een brutowinst van € 1,7 miljoen, maar na aftrek van kosten bedroeg het negatieve bedrijfsresultaat € 13,8 miljoen. In het eerste halfjaar van 2025 bedroeg het negatieve bedrijfsresultaat € 36,2 miljoen. Op 30 september had Ebusco nog € 1,1 miljoen in kas. Omdat een tekort aan werkkapitaal dreigde om bussen af te kunnen bouwen, werd een overbruggingslening van € 5,1 miljoen afgesloten.
Lag de focus binnen het bedrijf de laatste maanden vooral op overleven en – voor de broodnodige inkomsten – op de af- en ombouw van niet-uitgeleverde bussen aan nieuwe partijen, inmiddels wordt ook alweer aan de verkoop gewerkt. Een Duitse partij zou, aldus oprichter en bestuurslide Peter Bijvelds, in de markt zijn voor 70 bussen. Het afgelopen jaar lag de nadruk vooral op het tijdig kunnen leveren van bestelde bussen. Op die manier kwam geld binnen bij Ebusco, dat de productie inmiddels in China laat verrichten. Maar de orderportefeuille wordt steeds leger, terwijl er geen nieuwe opdrachten binnenkomen. Klanten laten bij hun aankoopbeslissing het gevaar meewegen dat het mis kan gaan bij Ebusco. Bijvelds stelt daarentegen dat de ‘goede prestaties van de bussen’ de basis vormen voor het verkoopsucces.
Wat dat betreft was er een week voor de aandeelhoudersvergadering één opsteker: Roman Gansen, hoofd wagenpark- en onderhoudsbeheer bij DB Regio Bus, regio Beieren, meldde op LinkedIn dat laatste 8 van de bestelde Ebusco 2.2 bussen binnenkort vertrekken vanuit Deurne naar Passau: “Na lang wachten en de nodige complicaties hebben we deze week eindelijk de laatste bussen voor RBO Regionalbus Ostbayern GmbH in de vestiging in Deurne kunnen inspecteren. De acht bussen, elk met een accucapaciteit van 525 kWh, zullen de vloot van de vestiging in Passau uitbreiden. Hiermee komt het aantal elektrische bussen in Passau op 16. Na de laatste afwerking zullen de bussen naar verwachting later dit jaar in Beieren worden geleverd. Met dank aan het team van de RBO-vestiging in Passau en het Ebusco-team voor hun steun.”
Na het onverwachte vertrek van Christian Schreyer – wegens ‘ziekte’ – eerder dit jaar, is Ebusco er nog niet in geslaagd om een nieuwe topbestuurder te vinden. De ‘ervaren kandidaat’ die in beeld was, stelde salariseisen waaraan het bedrijf niet kon voldoen.
Het Deurnese bedrijf kondigde dinsdag aan de raad van bestuur te willen versterken met Hou Fei, afkomstig van Gotion, de batterijenfabrikant die een jaar geleden aandeelhouder werd van Ebusco en al een bestuurder en een commissaris mocht leveren. De nieuwe bestuurder is aangedragen door twee andere aandeelhouders, Green Innovation International (Taiwan) en Kabuto Technology (Hongkong).
- Ebuscoleeft op leningen, neemt de verkoop weer op en houdt moed. De Ebusco 3.0 op de laatste Busworld. Redactiefoto.

