Taxi- en app-sector in New York vieren klinkende overwinning op apps in wet tegen onterechte deactivering
New Yorks gemeenteraadslid Krishnan en de New York Taxi Workers Alliance (NYTWA) vieren de invoering van een alomvattende wet tegen onterechte deactivering van chauffeurs door Uber en Lyft. Vorige week heeft de gemeenteraad van New York City Intro 276 aangenomen, waarmee de dreiging van onterechte deactivering of ontslag voor bijna 100.000 chauffeurs van appdiensten in New York City wordt weggenomen. Intro 276 is de grootste en meest uitgebreide hervorming van de ontslagbescherming voor deze chauffeurs in de VS en stelt een landelijke norm voor chauffeursbescherming. De aanname volgde na een maandenlange agressieve desinformatiecampagne van Uber en Lyft, die probeerden de wet te vertragen en de rechten van chauffeurs te ondermijnen.
Chauffeurs van Uber en Lyft kunnen zonder waarschuwing of juridische stappen worden gedeactiveerd, om welke reden dan ook, of zelfs zonder enige uitleg. De afgelopen maanden is er een golf van deactivaties geweest in de VS – niet alleen in New York City – voor zowel Uber als Lyft. In tegenstelling tot de meeste andere werknemers moeten Uber- en Lyft-chauffeurs hun werk zelf betalen. Vaak steken ze zich in de schulden om hun eigen auto te kopen en betalen ze zelf de kosten voor benzine, verzekering en onderhoud. Desondanks werken ze zonder baanzekerheid en blijven ze na ontslag met de schulden aan de apps zitten. Negentig procent van hun accounts blijft gedeactiveerd. Wetsvoorstel 276 is bedoeld om de crisis van oneerlijke ontslagen van Uber- en Lyft-chauffeurs aan te pakken.
Voordat het wetsvoorstel met 40 stemmen voor, 7 tegen en 1 onthouding werd aangenomen, demonstreerde raadslid Krishnan samen met de New York Taxi Workers Alliance (NYTWA), het Korean American Family Service Center, de raadsleden Hanif, Marte en Epstein, en honderden Uber-, Lyft- en Yellow Cab-chauffeurs. Taxi’s die over Broadway reden, toeterden uit solidariteit.
De demonstratie richtte zich op de gedeactiveerde chauffeurs en de verwoestende gevolgen voor hun financiën en gezinnen: “Voorbij zijn de dagen dat chauffeurs met een 4,8-sterrenbeoordeling de Uber-app openden en alleen een zwart scherm zagen, zonder antwoord op hun vraag over de reden van hun ontslag”, aldus raadslid Shekar Krishnan, initiatiefnemer van wetsvoorstel 276. “Mijn wetsvoorstel geeft chauffeurs rechten: bescherming tegen ontslag, een voorafgaande kennisgeving en het recht om in beroep te gaan tegen een onterecht ontslag. De gemeenteraad van New York heeft zich verzet tegen de miljarden dollars aan financiering die Uber en Lyft steunen en waarmee ze hun leugens, angstzaaierij en desinformatie financieren. Samen staan we solidair met de werknemers en stemmen we voor mijn wetsvoorstel, dat een landelijke beweging op gang zal brengen om app-gebaseerde chauffeurs de macht te geven die ze verdienen.”
“Intro 276 stelt de strengste norm voor werkzekerheid voor Uber- en Lyft-chauffeurs in het hele land”, aldus Bhairavi Desai, directeur van de invloedrijke New York Taxi Workers Alliance (NYTWA), die zowel taxi- als app-chauffeurs vertegenwoordigt. “De aanname van deze baanbrekende wet betekent dat chauffeurs die schulden maken om te kunnen werken, zich geen zorgen meer hoeven te maken dat ze ’s nachts na een lange dag op de weg in slaap vallen en ontdekken dat hun account onterecht is gedeactiveerd, waardoor ze ’s nachts zonder inkomen komen te zitten. Deze wet staat voor een eerlijk proces, maar in de kern gaat het ook om de fundamentele waardigheid waar elke werknemer recht op heeft.”
- Intro 276 is degrootsteen meest omvattende hervorming van de werkzekerheid voor deze chauffeurs in de VS en stelt een landelijke norm voor chauffeursbescherming vast. Foto: Gemeenteraad van New York City.

