Aanslag op businessmodel KLM? Kabinet wil af van transferreizigers op Schiphol
Luchthaven Schiphol moet van het kabinet minder aantrekkelijk worden voor overstappende reizigers. Dat stelde minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers deze week in een interview met Bloomberg. Dit wil de minister bereiken door de luchthaven aanzienlijk duurder te maken dan zij momenteel is. De hogere tarieven moeten reizigers die overstappen zonder Nederland te bezoeken afschrikken. Her en der schreeuwen de KLM-getrouwe media al dat de minister ‘het businessmodel van KLM de nek omdraait.’
Het terugdringen van de hoeveelheid overstappende reizigers zou inderdaad grote gevolgen kunnen hebben voor het netwerk van KLM, dat voor een groot deel afhankelijk is van deze transferpassagiers. Door reizigers uit heel Europa mee te nemen en op Schiphol over te laten stappen is het mogelijk om naar bestemmingen te vliegen die anders, vanwege een gebrek aan vraag, niet rendabel zouden zijn.
Door Schiphol minder aantrekkelijk te maken voor overstappende reizigers zal er niet minder gevlogen worden, zo voorspellen diverse belangenorganisaties. Reizigers zullen eerder kiezen voor vliegvelden als Frankfurt of Brussel, waardoor de totale uitstoot gelijk zal blijven. Volgens de minister staat het kabinet echter niet achter het faciliteren van voordelige vluchten voor overstappende reizigers. Het is nog onbekend hoe de maatregelen tegen de transferpassagiers er precies uit zullen zien, al lijkt een verhoging van de luchthavenbelasting de meest voor de hand liggende oplossing.
Het terugdringen van de hoeveelheid reizigers via een mogelijke slot-reductie zal waarschijnlijk geen invloed hebben op de hoeveelheid vluchten die vanaf Schiphol worden uitgevoerd. Door de recente verlaging van het maximum aantal vliegbewegingen zijn er veel maatschappijen die niet kunnen uitbreiden terwijl zij dat wel willen. Mochten er vluchten uitvallen door de ingreep, dan zal dit gat snel worden opgevuld door een concurrent.
- Aanslag op businessmodel KLM? Minister Harbers (I&W) wil af van transferreizigers op Schiphol. Foto Rijksoverheid.