Abellio klaagt Verkehrsverbünde in Noordrijn-Westfalen aan voor 53,8 miljoen
Nog geen jaar nadat NS-dochter Abellio Rail in Noordrijn-Westfalen (NRW) failliet ging, klaagt de curator van Abellio de Verkehrsverbünde in de deelstaat aan voor miljoenenbedragen. Een woordvoerder van de rechtbank bevestigt in Die Zeit dat een 2.000 pagina’s tellende klacht is ontvangen door de rechtbank van Essen. De Verkehrsverbünde hebben de klacht afgewezen.
Abellio Rail, een dochteronderneming van NS, verzorgde ongeveer eenzesde van de treinkilometers in NRW en schreef donkerrode cijfers. Sinds de herfst van 2021 is het bedrijf bezig met een herstructurering op grond van het insolventierecht.
Toen de onderhandelingen tussen Abellio en de Verkehrsverbünde als ov-opdrachtgevers over een hogere vergoeding geen resultaat opleverden, zegden de Verkehrsverbünde de contracten met Abellio op. De Abellio-lijnen in NRW zijn op basis van een tijdelijke noodmaatregel sinds 1 februari 2022 tijdelijk toegekend aan andere vervoerders.
Curator Rainer Eckert voerde volgens de rechtbankwoordvoerder aan dat de Verkehrsverbünde Rhein-Ruhr en het lokale vervoer in Westfalen-Lippe en Rijnland de voor Abellio noodzakelijke prijsverhogingen in hun contracten verhinderden en zo de faillissement veroorzaakten. De curator eist nu 53,8 miljoen euro schadevergoeding voor alle schade veroorzaakt door het faillissement.
De Verkehrsverbünde en lokale vervoerders van NRW gaven de Abellio-directie in NRW de schuld van het faillissement: “Het was en blijft duidelijk dat dit faillissement vooral te danken is aan de soms zeer verkeerde beslissingen van de toenmalige directie”, zeiden ze vrijdag. De vorderingen van de curator zijn volgens hen volkomen ongegrond.
- Abellio klaagt Verkehrsverbünde in Noordrijn-Westfalen aan voor 53,8 miljoen. Foto Abellio.