Alstom-wereldpremiëre: 14 Coradia iLint op waterstof gaan bij evb 15 dieseltreinen vervangen
De eerste waterstoftrein ter wereld, de Coradia iLint van Alstom, bereikte een nieuwe historische mijlpaal: 14 iLint-treinen worden ingezet op ‘s werelds eerste traject met reizigerstreinen op 100% waterstof ter (geleidelijke) vervanging van 15 dieseltreinen. Deze regionale trein stoot alleen stoom en gecondenseerd water uit en heeft een laag geluidsniveau. De 14 stellen met brandstofcelaandrijving zijn eigendom van Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). De LNVG was al in 2012 begonnen met het zoeken naar alternatieven voor dieseltreinen en heeft zo een impuls gegeven aan de ontwikkeling van deze treinen in Duitsland. Andere projectpartners voor dit werelddebuut zijn de Elbe-Weser spoor- en vervoersmaatschappij (evb) en het gas- en engineeringsbedrijf Linde.
Op de lijn tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude zullen 14 waterstof-aangedreven regionale treinen van Alstom door evb in opdracht van LNVG worden geëxploiteerd.
De treinen zullen dagelijks en 24 uur per dag worden bijgetankt in het waterstoftankstation van Linde. Dankzij een actieradius van 1.100 kilometer kunnen de treinen van Alstom met meerdere gekoppelde eenheden van het model Coradia iLint, die emissievrij rijden, de hele dag op slechts één tank waterstof op het evb-netwerk rijden. In september 2018 hadden twee treinen van de voorserie gedurende bijna twee jaar succesvolle proefritten doorlopen.
“Emissievrije mobiliteit is een van de belangrijkste doelstellingen voor een duurzame toekomst en Alstom heeft de duidelijke ambitie om wereldleider te worden op het gebied van alternatieve aandrijfsystemen voor het spoor,” aldus Henri Poupart-Lafarge, CEO en voorzitter van de Raad van bestuur van Alstom. “De eerste waterstoftrein ter wereld, de Coradia iLint, is een duidelijk bewijs van ons streven naar groene mobiliteit in combinatie met toptechnologie. We zijn er erg trots op deze technologie in serie in gebruik te kunnen nemen als onderdeel van een wereldpremière, samen met onze geweldige partners.”
Ondanks talrijke elektrificatieprojecten in verschillende landen, zal een aanzienlijk deel van het Europese spoorwegnet op langere termijn niet-geëlektrificeerd blijven. In vele landen rijden nog vele dieseltreinen rond, in Duitsland bijvoorbeeld meer dan 4.000. Alstom heeft momenteel vier contracten voor regionale treinen die met waterstofbrandstofcellen worden aangedreven. Twee daarvan zijn in Duitsland, het eerste voor 14 Coradia iLint-treinen in de regio Nedersaksen, het tweede voor 27 Coradia iLint-treinen in het grootstedelijk gebied rond Frankfurt.
Het derde contract komt uit Italië, waar Alstom 6 Coradia Stream waterstoftreinen bouwt in de regio Lombardije, met een optie voor nog eens 8. Het vierde contract komt uit Frankrijk, voor 12 Coradia Polyvalent waterstoftreinen, verdeeld over vier verschillende Franse regio’s. Verder is de Coradia iLint met succes getest in Oostenrijk, Nederland, Polen en Zweden, om maar een paar landen te noemen.
- Alstom-wereldpremiëre: 14 Coradia iLint op waterstof gaan op termijn bij evb 15 dieseltreinen vervangen. Foto Alstom.