Amarant allereerste zorginstelling in Nederland met ‘Voor Elkaar Pas’ van Arriva voor cliënten
Vanmiddag hebben Amarant en Arriva in Tilburg hun samenwerking beklonken waardoor cliënten van Amarant met de Voor Elkaar Pas (VEP) van Arriva vrij kunnen reizen met alle bussen van Arriva in Brabant. Loena van den Brand, cliënt van Amarant, nam symbolisch de eerste Voor Elkaar Pas in ontvangst uit handen van Hanneke Henkens, directeur Sociaal Domein van Amarant en Dieter Klein Nagelvoort, Ontwikkelmanager bij Arriva.
Amarant, met locaties door heel Brabant, is daarmee de allereerste zorginstelling in heel Nederland die op deze manier het vervoer voor een deel van haar cliënten invult. Na een pilot met 10 cliënten is besloten om de VEP-pas voor alle cliënten die hiervoor in aanmerking komen beschikbaar te stellen.
“Wij zijn heel blij met deze samenwerking, “ zegt Hanneke Henkens. “Het is voor ons een hele nieuwe invulling van de verantwoordelijkheid die wij hebben voor het vervoer van onze cliënten naar hun dagbesteding. Het vrij kunnen reizen door heel het Arriva gebied levert onze cliënten veel meer vrijheid en zelfstandigheid op. Ik verwacht dat er veel animo zal zijn voor de Voor Elkaar Pas. En als het nodig is kunnen begeleiders gratis mee, om de weg te wijzen en cliënten reisvaardig te maken. Ook in administratieve zin is de pas fijn. Cliënten die nu met de bus reizen kopen losse kaartjes of hebben een abonnement en de declaratie van deze kosten levert hen en onze medewerkers veel werk op. Dat is niet meer nodig met de VEP.”
“Mooi dat we gezamenlijk tot deze oplossing zijn gekomen,” vult Dieter Klein Nagelvoort aan. “De cliënten die aan de pilot hebben meegedaan waren enorm enthousiast. Ze voelen zich veel vrijer, reizen meer met de bus en zijn er trots op dat ze een eigen pas hebben. En voor ons betekent het extra mensen in onze bussen. Een echte win-winsituatie!“
De Voor Elkaar Pas is alleen geschikt voor cliënten van Amarant die zelfstandig kunnen reizen of dit kunnen leren. De cliënten die aan de pilot hebben deelgenomen zijn erg enthousiast. Enkele reacties van deelnemers waren: “Ik ben er trots dat ik een eigen pas heb en zelfstandig kan reizen”, “Ik reis nu meer met de bus, samen met mijn baby” en “Ik ga nu vaker naar dagbesteding dan voorheen!”. Het is nu al zichtbaar wat de Voor Elkaar Pas de cliënten van Amarant oplevert.
- Loena van den Brand, cliënt van Amarant, nam symbolisch de eerste Voor Elkaar Pas in ontvangst uit handen van Hanneke Henkens, directeur Sociaal Domein van Amarant en Dieter Klein Nagelvoort, Ontwikkelmanager bij Arriva. Foto Arriva.