Amsterdam mag vergunningen rondvaartboot-rederijen niet aanpassen: ‘Niet in lijn met Europese wetgeving’
Elke rondvaartboot in Amsterdam heeft een vergunning, en op dit moment geldt die voor onbepaalde tijd. Om de drukte op het water terug te dringen wilde Amsterdam een maximum stellen op het aantal vergunningen. Dan zouden er hoogstens 550 worden uitgegeven. Maar dat was niet in lijn met de Europese concurrentiewetgeving, die verplicht dat een markt altijd open moet zijn voor nieuwe toetreders. Daarom wilde de gemeente de vergunningen omzetten van onbepaalde- naar bepaalde tijd, om zo elke twee jaar toetreders de kans te geven erbij te komen.
Daar was de Raad van State het niet mee eens. “De gemeente mag wel een maximum instellen voor het aantal rondvaartboten, maar dan moeten ze er wel een goede reden voor hebben. En ze moeten kunnen motiveren dat de maatregelen geschikt en noodzakelijk zijn. Dat hebben ze blijkbaar niet gedaan.”
Bovendien zou het beleid onevenredig bezwarend zijn voor kleine reders. Want de vergunningen zouden worden uitgegeven op basis van een loting, vertelt Richard Jonkman, eigenaar Boot Amsterdam bij AT5. “Per entiteit kon je maximaal 50 lootjes halen. Een rondvaartboot kost 200.000 euro. En met een simpele rekensom zie je dat je dan een kapitaal van 10 miljoen, of bankgarantie van 10 miljoen nodig hebt. Dus je weet op voorhand al dat alleen kapitaalkrachtige partijen dit gaan overleven.”
Nu is het lotingssysteem dus van de baan, tot spijt van de gemeente Amsterdam. “Amsterdam zegt teleurgesteld te zijn dat het de Raad van State niet heeft weten te overtuigen van de noodzaak om de drukte en overlast in de stad tegen te gaan.” De gemeente gaat terug naar de tekentafel om uit te zoeken hoe het beleid wel in lijn kan liggen met de Europese wetgeving.
- Amsterdam mag vergunningen rondvaartboot-rederijen niet aanpassen: ‘Niet in lijn met Europese wetgeving’ Foto Rederij Kooij, Amsterdam.