Arnhem zet een meldpunt voor klachten over wangedrag in de taxibranche in en belooft meer controle
Het moet maar eens afgelopen zijn met de woekerprijzen die sommige taxichauffeurs durven te vragen, noteerde De Gelderlander naar aanleiding van klachten van taxigebruikers. Arnhem wil korte metten maken met het wangedrag van deze cowboys. Behalve meer controles wil het stadsbestuur een meldpunt waar klanten een klachten kunnen indienen.
Het moet afgelopen zijn met de cowboypraktijken in de taxi-wereld. Regelmatig klagen klanten over de slechte behandelingen tijdens stap-avonden na evenementen in bijvoorbeeld Gelredome. Chauffeurs die de meter uitgooien zodra ze een klant krijgen en vervolgens woekerprijzen vragen voor een korte rit.
Tijdens Koningsdag 2023 regende het klachten over chauffeurs die feestvierders 150 euro lieten betalen voor een rit van Arnhem naar Zevenaar. Voor een enkeltje Arnhem-Zuid moesten klanten 40 euro betalen, terwijl zo’n rit normaal gesproken 18 euro kost. Maar het kan nog schrijnender. Enkele taxichauffeurs lieten hoogbejaarde oorlogsveteranen na afloop van de 80e herdenking van de Airborne 40 euro betalen voor een ritje naar hun hotel dat normaal 15 euro kost.
Het grote probleem is dat er een soort anarchie heerst in de taxi-wereld. Daar waar de goedwillende taxi-chauffeurs keurig op de meter rijden, zetten cowboys die meter uit. Zij kunnen vragen wat ze willen. Uiteindelijk betaalt de ontevreden klant, want die wil naar huis.
Voor de raadsfractie van Arnhem Centraal zijn de wantoestanden in de taxibranche aanleiding om de wethouder te vragen naar maatregelen. Die komen er dus. Een belangrijke is een meldpunt waar klanten hun klachten kunnen droppen. Op die manier wordt snel duidelijk welke taxi-chauffeurs zich aan de regels houden en er een potje van maken.
Een groot probleem is dat de taxibranche een vrije markt is. Er is weinig invloed op bijvoorbeeld de prijs. Dat maakt de controle ook lastig. Wethouder Nermina Kundic wel in gesprek met individuele chauffeurs in Arnhem, omdat de branche in Arnhem niet georganiseerd is. Ze noemt de wanpraktijken van een groep kwaadwillende taxichauffeurs ‘onacceptabel’. Ze wil daarom juist de banden aanhalen met de goedwillende taxi-chauffeurs. Daarnaast wil ze in gesprek met de directie van Gelredome om het wangedrag van taxi-chauffeurs bij evenementen en voetbalwedstrijden te kunnen aanpakken.
Kundic wil meer toezicht en handhaving op taxi’s. De landelijke Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is het orgaan dat de taxi-wereld controleert. Maar dit gebeurt veel te weinig. Een overleg met de inspectie moet leiden tot meer en beter toezicht bij evenementen.
Ook komt de taxi-verordening weer aan de orde. Enkele jaren geleden zijn er voorstellen gedaan om een plaatselijke verordening voor taxi-chauffeurs in het leven te roepen. Vaak is aan zo’n verordening een keurmerk verbonden. Chauffeurs die zich niet aan de regels houden lopen het risico het keurmerk kwijt te raken.
Chauffeurs van goede wil krijgen het recht op een standplaats, zoals op het nieuw in te richten Willemsplein in het centrum. Ze mogen ook over de busbaan. Maar belangrijker is landelijke regel- en wetgeving. Veel grote steden waaronder Arnhem willen door een herziening van de Wet Personenvervoer 2000 (WpV 2000) dat er heel snel duidelijke regels komen voor de straattaximarkt. Pas dan kunnen lokale overheden echt goed optreden tegen de cowboys in de taxibranche.
- Arnhem zet een meldpunt voor klachten over wangedrag in de taxibranche in en belooft meer controle. Redactiefoto.