Arriva-eis bij rechter: ‘Fryslân moet busconcessie aan Qbuzz opschorten tot na hoger beroep’; Arriva werkt tegen bij overgang
De provincie Fryslân moet de gunning van de nieuwe busconcessie aan Qbuzz opschorten totdat de zaak in hoger beroep is afgehandeld, vindt ov-bedrijf Arriva. Het ov-bedrijf uit Heerenveen bracht deze eis maandag in tijdens een kort geding voor het College van Beroep van het bedrijfsleven (CBB) in Den Haag dat op 3 oktober een vonnis velt.
Arriva is de huidig busvervoerder in Friesland maar de concessie voor de nieuwe periode van 14 december dit jaar tot 2035 heeft de provincie Fryslân gegund aan Qbuzz, onderdeel van het Italiaanse spoorconcern FS. Arriva blijft echter van mening dat zijn bod niet goed is beoordeeld en dat het de aanbesteding ten onrechte heeft verloren, ondanks dat de bezwaarcommissie van de provincie Arriva in het ongelijk stelde en de provincie in het gelijk.
Tegen dat advies van de bezwaarcommissie, overgenomen door Gedeputeerde Staten, loopt nog een hoger beroep. Arriva wil een herbeoordeling van de biedingen. Aangezien deze zaak mogelijk pas later is afgehandeld dan medio december, als de nieuwe concessie ingaat, pleitte Arriva voor een opschorting van de nieuwe busconcessie.
De raadsleden van Qbuzz en de provincie Fryslân ageerden daar fel tegen. Ze zijn onderhand helemaal klaar met de vertragingstactiek van Arriva. “Ze zien een storende komma staan, maar lezen niet de hele zin”, verklaarde Gijs Verberne in de LC namens de provincie. “En iedere keer wordt er iets nieuws bij gehaald terwijl ze geen poot hebben om op te staan. Ze kennen immers niet het bod van Qbuzz.”
Arriva meent desalniettemin toch dat zijn bod te laag is beoordeeld. Woordvoerder Nikkie Smit in de LC: “De Friese Staten hebben na de gunning van de busconcessie in oktober 2023 de motie Kruis (CDA) aangenomen om extra geld uit te trekken voor extra aanvullend openbaar vervoer op het platteland. Terwijl dit al onderdeel was van ons bod. Waarom zou Fryslân extra geld uitkeren terwijl wij het ze al aanbieden. Dan klopt er iets niet.”
Qbuzz-advocaat Petra Heemskerk merkte op dat Qbuzz inmiddels al zo’n 175 bussen voor het Friese busvervoer heeft gekocht en dat het in totaal al circa 90 miljoen euro aan kosten heeft gemaakt. “Arriva stelt ons dan ook teleur”, zei ze met gevoel voor understatement. Ze merkte verder op dat Arriva allesbehalve meewerkt aan een goede overdracht. “Wel vijf keer per dag vragen we om gegevens, maar we ervaren een actieve tegenwerking. Ten opzicht van de Friese reiziger is dat niet chique en ten opzichte van de medewerkers al helemaal niet. Zij willen weten waar ze aan toe zijn, wat de vestigingsplekken worden en de dienstroosters.” De provincie Fryslân heeft eveneens die ervaring. “We ervaren geen medewerking van Arriva, ze hangen aan de wagen.” Ook FNV-bestuurder Edwin Kuiper vindt inmiddels dat Arriva een slecht verliezer is. “Zo ga je niet met je mensen om.”
Arriva-woordvoerder Smit bestrijdt die kritiek na afloop van de zitting. “We raken de concessie in Zuid-Holland ook kwijt, eveneens aan Qbuzz. Dat is terecht, daar was ons bod minder. In Fryslân hebben we daar grote twijfels over. Er moet duidelijkheid komen want de Friese reiziger heeft recht op het beste openbaar vervoer. Dát is ons belangrijkste drive, niet om de boel te traineren.”
- Arriva-eis bij rechter: ‘Fryslân moet busconcessie aan Qbuzz opschorten tot na hoger beroep’; Arriva werkt tegen bij overgang. Redactiefoto.