Arriva ontstemd over dreigende vakbond: “We doen in Twente ons uiterste best voor goed busvervoer”
Arriva is ontstemd over de opnieuw dreigende taal van de vakbond FNV. De bond dreigt de streekvervoerder in Twente opnieuw met de rechter over de rij- en rusttijden van de buschauffeurs. Niet eerlijk, zegt het bedrijf in dagblad Tubantia.
Arriva zegt hard te werken aan een oplossing. Vrijdag bleek de irritatie tussen de buschauffeurs in Twente en hun werkgever opnieuw op te laaien. De bond noemt het bedrijf ‘onbetrouwbaar’. Arriva vindt dat de FNV de zaken onnodig op scherp zet.
Dat zet het openbaar vervoer in Twente onterecht in een negatief daglicht. “Daar hebben we onnodig last van”, aldus Arriva-woordvoerster Nikkie Smit. “Uiteraard zetten we alles op alles om het dienstenpakket voor de chauffeurs zo snel mogelijk rond te maken en in te voeren. Maar we kiezen voor zorgvuldigheid boven snelheid.” Daar zijn zowel reizigers als chauffeurs bij gebaat, aldus het bedrijf. Het bedrijf zegt ook dat dit met de chauffeurs en het medezeggenschapsorgaan is besproken.
Er is nu al een lange tijd een conflict over vooral de rij- en rusttijden van de chauffeurs, rijdend onder de Arriva-merknaam RRReis. Die tijden zijn te krap en pauzes schieten er bij in. De buschauffeurs voelen daardoor een veel te hoge werkdruk. Het leidde ook al veelvuldig tot uitval van buslijnen. Inmiddels verloopt dat beter, maar de onrust onder het personeel is niet weg.
Die speelt al vanaf het moment dat Arriva in december het streekvervoer in Twente overnam van Keolis. FNV dreigde Arriva eerder met een gang naar de rechter over de verslechterde rij- en rusttijden. Tot een rechtszaak kwam het niet: de bond kondigde echter vorige maand een staking aan. Daarop spande Arriva een kort geding aan om die te verbieden. Uiteindelijk werd er alsnog een akkoord bereikt.
FNV zegt nu dat Arriva dat akkoord niet naleeft en dreigt weer met de rechter.” Dat we de afspraken niet nakomen is niet waar”, aldus de woordvoerster van Arriva. Er wordt volgens haar keihard aan gewerkt. “Maar er is vorige maand geen tijdsindicatie afgesproken waarop het geregeld moet zijn. En dat is bewust niet gedaan, omdat het een complexe zaak is.”
Volgens het bedrijf gaat het namelijk om meer dan de rust en rijtijden. “En hoe meer detailafspraken in dat akkoord staan, hoe moeilijker het wordt om daar een dienstenpakket van te maken waarin al die afspraken zijn verwerkt. Maar we gingen wel meteen mee aan de slag.” Voor de meivakantie (van 29 april tot 3 mei) is het rittenschema rond. “We merkten al snel dat dit veel tijd kostte. Het duurde bijvoorbeeld zo’n 30 uur per scenario. En dan moest nog gecheckt worden of het voldeed aan alle afspraken en of het dan ook tot een betrouwbare dienstregeling komt. Dat is ons belangrijkste uitgangspunt. We zetten goede stappen, zowel voor onze chauffeurs als de reizigers.”
• Arriva ontstemd over dreigende vakbond: “We doen in Twente ons uiterste best voor goed busvervoer”. Foto Arriva.