Belbus-proefproject voor de Hoppincentrale gestart in Klein-Brabant
In het belbusgebied Klein-Brabant in Vlaanderen wordt met het eerste Hoppin/belbus-pilootproject getest of de software van de Hoppincentrale optimaal is afgestemd op de noden van de belbusgebruikers, aldus mobiliteitsvakblad Pitane Blue. Dit proefproject voor de Hoppincentrale is gestart in het kader van de gefaseerde uitrol van de basisbereikbaarheid: wie vanaf 29 november een belbus wil reserveren in het belbusgebied Klein-Brabant (Puurs – Sint-Amands), belt naar de Hoppincentrale of reserveert via de Hoppin app. De Hoppincentrale maakt vervolgens op basis van de gevraagde boekingen de planning voor de nodige belbusritten.
De vertrouwde, huidige belbussen en chauffeurs blijven zorgen voor het vervoer. Met de piloot willen De Lijn en VIA, de uitbater van de Hoppincentrale, testen of de software van VIA optimaal is afgestemd op de noden van de belbusgebruikers en of de planning van de belbusritten vlot verloopt. De start van dit pilootproject maakt de gefaseerde uitrol van basisbereikbaarheid nu ook zichtbaar op het terrein.
Reizigers bellen naar het gratis nummer van de Hoppincentrale 0800 12 212 (die sinds 15 november bereikbaar is) of reserveren via de Hoppin app. Reserveren kan, vanaf een maand op voorhand tot een half uur voor vertrek via de telefoon, en tot 24 uur op voorhand via de app.
De reiziger kiest bij reservering de halte en het moment dat hij wil aankomen of vertrekken. Onmiddellijk na de reservatie krijgt de reiziger bevestiging met een tijdvenster van 30 minuten rondom het aangevraagde tijdstip. Een uur voor de rit krijgt de reiziger bevestiging van zijn exacte ophaaltijd via sms, telefoon of de app. De rit van je belbus kan je live volgen via de app.
Alleen het reserveren en plannen van de belbussen verandert. Klanten worden opgepikt door hun vertrouwde chauffeur aan hun vertrouwde halte. Ook de tarieven en abonnementen van De Lijn blijven geldig.
Bij de Hoppincentrale boekt de gebruiker zijn flexvervoer. De centrale zorgt ook voor het aansturen van de aanbieders van het flexvervoer. De piloot waarin de Hoppincentrale de reserveringen en planning voor de belbus van Klein-Brabant overneemt, is een eerste, concrete stap in de uitbouw van het flexvervoer. Het decreet basisbereikbaarheid voorziet in een gelaagd, efficiënt en vraag gestuurd mobiliteitssysteem met een eenvoudige dienstverlening voor de reiziger. Waar de vraag groot is, wordt het aanbod versterkt in een verknoopt netwerk van kern- en aanvullend net. Voor de voor- en natrajecten én waar de vraag klein is, wordt maatwerk geleverd via het flexvervoer (het vervoer op maat) en met de inzet van deelsystemen.
Die basisbereikbaarheid wordt vanaf 1 januari 2023 gefaseerd uitgevoerd: op basis van de al goedgekeurde plannen zullen twee maal per jaar wijzigingen doorgevoerd worden in het aanbod. De aanpassingen voor begin 2023 worden momenteel besproken met de betrokken lokale besturen. Het gaat om beperkte aanpassingen aan het eigen netwerk van De Lijn, zonder link met het flexvervoer.
- Belbus-proefproject voor de Hoppincentrale gestart in Klein-Brabant. Illustratie De Lijn.