Beleef de toekomst van mobiliteit live: InnoTrans 2024 presenteert niet alleen innovaties in het railvervoer, maar in elk mobiliteits-beurssegment
Over iets meer dan een maand is het zover: van 24 tot en met 27 september is het complex van de Berlin Messe met InnoTrans het wereldwijde platform voor innovaties in railvervoer en brede mobiliteit. Dit jaar tonen meer dan 2.900 exposanten uit 59 landen hun nieuwste producten en innovaties op een oppervlakte van 200.000 m² in 42 hallen en in de buitenruimte en het busplatform.
Het centrale deel van Innotrans is sinds jaar en dag de rail- en buitenruimte met meer dan 110 personen- en goederenrijtuigen. Daar zijn op de 3.500 meter lange sporen (een uniek aspect van Innotrans) niet alleen hogesnelheidstreinen en regionale treinen te vinden, maar ook trams, hybride locomotieven en spooronderhoudsvoertuigen. Vakbezoekers kunnen de systemen direct naast de tentoonstellingshallen van dichtbij bekijken. Maar ook buiten railmobiliteit breidt Innotrans gaandeweg het mobiliteitspalet uit.
Wat rail betreft, is een van de opvallende exposanten Siemens Mobility met in totaal vijf voertuigen, waaronder de hogesnelheidstrein Velaro voor de Egyptische markt (Outdoor Display T7/40). De trein is ontwikkeld voor extreme weersomstandigheden en combineert relevante ontwerpkenmerken met premium passagierscomfort. We schreven er al uitgebreid over in Magazine Personenvervoer van juni jl.). Andere hoogtepunten zijn de regionale trein Mireo Smart (T6/40), ontworpen voor een veranderend vervoerslandschap en de groeiende vraag naar spoormobiliteit.
Alstom toont zijn Coradia Max™ regionale trein voor Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG), die een enkel- en dubbeldekkerontwerp combineert. Het bedrijf presenteert ook zijn Flexity™ tram voor het Berlijnse ov-bedrijf BVG (T5/40). Dit is de langste tram van de stad, met opvallende kenmerken zoals voldoende passagiersruimte, duurzaamheid en innovatieve veiligheidssystemen zoals ODAS.
Stadler presenteert maar liefst acht voertuigconcepten. Op de InnoTrans toont het bedrijf voor het eerst zijn RS ZERO aan het publiek (T9/40). Met de RS ZERO is emissievrij reizen met brandstofcellen of batterij-elektrische energie mogelijk op zijlijnen. Met zijn CITYLINK voor Saarbahn toont het bedrijf een stedelijke vervoersoptie die tegelijkertijd als trein en tram functioneert en een stad en de omliggende regio kan bedienen zonder verdere aansluitende transporten (T9/45).
Andere tentoonstellingen op het railgebied zijn onder meer de hogesnelheidstrein ETR1000 (T1/40) van Hitachi Rail, die compatibel is met verschillende Europese elektriciteitsvoorzieningssystemen. Het Chinese CRRC toont CINOVA, een zeer energiezuinige regionale trein (T2/40). Hyundai Rotem presenteert zijn nieuwe tram op brandstofcellen (T2/19), die een laag geluidsniveau, hoge energie-efficiëntie en snelle tankbeurten biedt.
Op deze 14e Innotrans presenteren exposanten ongeveer 220 wereldinnovaties in de segmenten spoorwegtechnologie, spoorweginfrastructuur, openbaar vervoer, interieurs en tunnelbouw. Producten en diensten omvatten locomotieven op batterijen en brandstofcellen, barrièrevrije toegang tot treinen, MCX-compatibele voertuig-basiscommunicatie, op AI gebaseerde algoritmen voor het maken van dienstregelingen en graffitibestendige folie voor ramen.
- Beleef de toekomst van mobiliteit live: InnoTrans 2024 presenteert niet alleen innovaties in het railvervoer, maar in elk ov-segment. Foto Innotrans.