Berlijnse mobiliteitsonderzoeker Knie pleit voor een opvolger van het Neun Euro Ticket: dan 29 euro per maand met een vast taxitarief
De Berlijnse socioloog wil dat het nieuwe maandticket geldig is voor alle bussen en treinen en voor het langeafstandsvervoer. De taxi moet daarin een massavervoermiddel worden.
De Berlijnse socioloog en mobiliteitsonderzoeker Andreas Knie pleit met het oog op het aflopende ticket van 9 euro voor een maandticket van 29 euro inclusief taxi voor heel Duitsland. Dat zou voor alle bussen en treinen moeten gelden en ook voor het langeafstandsverkeer, aldus de socioloog in een interview met de EPD. De zogenaamde ‘last mile’ moet er ook bij: “Dus een vast tarief op de taxi, waarmee ik van mijn huis naar het ov-startpunt en uiteindelijk naar de exacte bestemming kan reizen.”
Reguliere busverbindingen het autogebruik op het platteland niet meer bijbenen, aldus Knie. “Bussen waren een goed idee vóór de uitvinding van de auto.” Nu werken deze vervoermiddelen alleen in stedelijke gebieden. Zelfs in steden met 100.000 inwoners zijn die busreizen niet meer de moeite waard.
Met de zogenaamde ‘pooltaxi’ daarentegen zouden plattelandsgebieden beter en goedkoper kunnen worden ontwikkeld, benadrukte de wetenschapper van het Berlin Social Science Center. “De taxi moet een massatransportmiddel worden en dat kan hij ook.”
Een kaartje van 29 euro zou 14 miljard euro kosten, zegt Knie, die onderzoek doet naar mobiliteits-, technologie- en wetenschapsbeleid. “Maar wanneer je de dieselsubsidie, de woon-werkvergoeding en de autobelasting tegelijk zou innen, haalden we dit bedrag meteen binnen.” Mensen zouden meer moeten betalen voor het gebruik van de auto, maar hogere inkomens hebben daar geen moeite mee. Volgens Knie zou een andere mobiliteitsaanpak ideaal zijn, niet alleen om redenen van sociaal en klimaatbeleid, maar ook voor het vredesbeleid, aangezien een derde van de Duitse olie nog steeds uit Rusland komt.
Het kaartje van 9 euro voor lokale en regionale bussen en treinen loopt eind augustus na drie maanden af. Het leidde er niet toe dat mensen overstapten van de auto naar het ov, aldus Knie. Met bijna 40 miljoen verkochte tickets leidde het echter tot een “gigantische imagoverbetering voor het ov”: “Het was een enorm testprogramma, vooral voor mensen uit de lagere inkomensklassen.”
- Berlijnse mobiliteitsonderzoeker Knie pleit voor een opvolger van het Neun Euro Ticket: dan 29 euro per maand met een vast taxitarief. Foto Taxizentrale Bot.