Berlijnse VDL Citea-bussen rijden straks bij Qbuzz in Groningen; OV-bureau kijkt streng toe op kwaliteit
Vanaf 25 augustus rijden er zeven aangepaste Berlijnse lijnbussen door de Groningse straten, ontdekte RTV Noord. Qbuzz heeft de bussen overgenomen van de Berlijnse vervoerder BVG. Dat ging niet zonder slag of stoot: waar Qbuzz de bussen ‘vrijwel onaangepast’ wilde inzetten, had de opdrachtgever, het OV-bureau Groningen Drenthe, verschillende eisen. \
De tien jaar oude VDL-bussen komen niet zomaar van de Duitse hoofdstad naar Groningen. “Door uitbreiding van de dienstregeling, meerdere bussen die onderhouden moeten worden en verlate levering van zero emissie-bussen hebben we deze bussen aangekocht”, zegt een woordvoerder van vervoerder Qbuzz. Maar de bussen uit Berlijn kunnen niet zomaar worden ingezet in Groningen en Drenthe. Qbuzz houdt er wat de verbouwing van de bussen betreft andere standaarden op na dan opdrachtgever OV-bureau Groningen Drenthe, blijkt na vragen van RTV Noord. Qbuzz wilde de bussen ‘vrijwel onaangepast inzetten’, zegt Rosalinde Hoorweg, directeur van het OV-bureau. “Daar waren wij het niet mee eens.”
Het ging onder meer om de stoeltjes die in de bussen zaten. Dat waren stoeltjes geschikt voor stadsbussen, en niet voor streekbussen. Omdat mensen gemiddeld wat langer in een streekbus zitten dan in een stadsbus, worden voor bussen die door heel Groningen en Drenthe rijden andere eisen gesteld dan aan bussen die vooral in de stad hun kilometers maken. In stadsbussen vind je vaak wat hardere stoeltjes, terwijl stoelen in streekbussen meer comfort bieden. “Het interieur van de bus is daarom vervangen en de buitenzijde is gewrapt”, zegt een woordvoerder van Qbuzz. Verder is ook bepaalde software aangepast en ingebouwd “zodat deze voldoet aan de specificaties van de opdrachtgever”.
“Het gaat uiteindelijk om het comfort voor de reiziger”, zegt Erwin Stoker van het OV-bureau. “Daar stellen we als opdrachtgever bepaalde eisen aan, en het is aan de vervoerder om die in te vullen. Die eisen gaan over hoe de bussen er aan de binnen- en buitenkant uitzien. Als Qbuzz zegt tijdelijk bussen nodig te hebben, dan moeten die wel vergelijkbaar zijn met de rest van de bussen. Het gaat ook om de herkenbaarheid van de bussen. En aan de binnenkant om het comfort.” De Berlijnse bussen “worden slechts tijdelijk ingezet en worden in 2026 weer vervangen als er 62 nieuwe elektrische bussen instromen’, zegt directeur Hoorweg van het OV-bureau. Die bussen zijn van de Chinese busbouwer Yutong en vervangen deels de huidige Qliner-Setra’s en Ebusco-streekbussen.
- Berlijnse VDL Citea-bussen rijden straks bij Qbuzz in Groningen; OV-bureau kijkt streng toe op kwaliteit. Foto Qbuzz.