‘Betere’ cijfers van De Lijn verbergen veel reizigersleed
Met 4,5% meer reizigers, 5,6% meer inkomsten, een nettoresultaat van 200.000 euro en een klantentevredenheid van 77% kon De Lijn over 2024 ‘betere’ resultaten voorleggen. Toch verbergen die cijfers veel reizigersleed. Door de hertekening van het net raakten veel burgers hun reguliere bus kwijt. Niet alleen op het platteland. De flexbus – als die al kan worden geboekt – biedt niet voor iedereen een oplossing. Dat resulteerde in 2024 in 88.000 klachten. In de regio Antwerpen worden dagelijks ritten geschrapt door gebrek aan chauffeurs of bussen. De communicatie blijft vooral in Antwerpen ondermaats.
Door de jarenlange besparingen en het met forse vertraging leveren van elektrische bussen, steeg de gemiddelde ouderdom van de busvloot tot 10,6 jaar. De Lijn streeft naar 7,5 jaar tegen 2027. De haalbaarheid hiervan hangt mede af van de vergunningen voor en de bouw van laadinfrastructuur voor de e-bussen. “Dit is geregeld een vertragende factor”, constateert topvrouw Ann Schoubs.
De Vlaamse reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) maakt kanttekeningen bij de groei van het reizigersaantal met 4,5%. “Het valt op dat een derde van de vervoersregio’s er niet op vooruit gaat. Mechelen, Oostende, Waasland en Westhoek hebben in 2024 reizigers verloren, de Vlaamse Rand bleef zo goed als constant. Om te besluiten dat basisbereikbaarheid echt een groot succes is, is er nog meer tijd nodig”, analyseert TTB-voorzitter Peter Meukens
“Waar De Lijn het aanbod heeft kunnen verbeteren, voornamelijk door een hogere frequentie en een ruimere amplitude, is het gebruik uiteraard gegroeid. Maar er zijn ook heel wat Vlamingen voor wie de basis niet meer bereikbaar is, omdat hun halte afgeschaft is of ze veel verder naar de volgende bushalte moeten stappen.”
Dat 77 % van de reizigers tevreden is over hun rit moet volgens Meukens met een korrel zout worden genomen. “De tevredenheidsmeting is sinds 2024 op een andere leest geschoeid . Reizigers mogen alleen één specifieke rit beoordelen. Hoe tevreden denkt De Lijn dat voormalige reizigers zijn bij wie geen bus meer voorbijkomt of stopt? Hun ritten kunnen niet gemeten worden, omdat ze er simpelweg niet meer zijn.” (HWr)
- De gemiddelde leeftijd van de busvloot van De Lijn bedraagt 10,6 jaar. Foto Herman Welter.