Bevordering internationaal railvervoer op losse schroeven door schrappen verlenging Noord-Zuidlijn?
Hoewel de milieusector geen problemen zegt te hebben met het schrappen van de verlenging van de Noord-Zuidlijn (door de toegezegde krimp zijn geen extra vervoersfacilitieten nodig, is de redenering), zet het recente kabinetsbesluit grote vraagtekens bij het door het kabinet zo omjubelde beleid om vervoer door de lucht te vervangen door grensoverschrijdend railvervoer.
Dat het kabinet de komst van vliegtuigvervangende internationale treinen op losse schroeven zet, staat haaks op een motie die de voltallige Tweede Kamer vorig jaar aannam, waarin het kabinet werd gesommeerd maatregelen te nemen ‘om het Nederlandse reisbeleid zo in te richten dan voor afstanden tot 700 kilometer het gebruik van de trein de norm wordt’. Dat zou over die afstanden 43 procent minder vliegreizen opleveren.
Eind februari ging de stekker al deels uit enorme verbouwing van het NS-station op de luchthaven en Schiphol Plaza, nadat het budget ervoor werd verlaagd. Die verbouwing is niet alleen nodig om de reizigersdrukte in goede banen te leiden, maar ook meer ruimte te creëren voor internationale treinen – en de bijbehorende paspoortcontrole waarvoor nu geen ruimte is. “We blijven erop vertrouwen dat we, met alle partners en een nieuw kabinet, de gemaakte afspraken voortzetten,” aldus Schiphol. “We houden onze financiële toezegging van 101 miljoen euro overeind.” Een extra bijdrage aan de doortrekking om het nu ontstane gat te dichten is volgens Schiphol ‘nu niet aan de orde’.
De betrokken gemeenten hopen alvast dat een nieuwe regering de maatregel weer terugdraait. “We houden als regio vast aan de recent gemaakte afspraken,” zegt wethouder Marja Ruigrok (Verkeer en vervoer) van Haarlemmermeer, “en vertrouwen erop dat een nieuw kabinet de ingreep herstelt. We zetten de gestarte verkenning door, om over twee jaar tot een ontwerp te komen.” Door de kabinetsingreep is het onwaarschijnlijk dat de aanleg volgens planning in 2028 kan beginnen.
- Bevordering internationaal railvervoer op losse schroeven door schrappen verlenging Noord-Zuidlijn? Redactiefoto.