Bewoners van de Amsterdamse wijk De Pijp starten zelf een deelautoprogramma en willen eventueel hun parkeervergunning inleveren
Veel bewoners van De Pijp willen hun parkeervergunning wel inleveren als ze gebruik kunnen maken van deelauto’s. Woensdagavond startte een buurtinitiatief, signaleert Het Parool.
Met de auto is om te beginnen helemaal niets mis. Sterker nog: de compacte Skoda ziet er schoner en gelikter uit dan de meeste auto’s in de Tweede Jan Steenstraat. Bovendien is het een elektrische wagen. Maar het grootste voordeel is dat de auto dienst zal doen voor een groot aantal bewoners van de Hemony- en Willibrordusbuurt in De Pijp. Deelvervoer dus.
De deelauto als verschijnsel is zeker niet nieuw. Wat het initiatief in de twee behoorlijk autorijke buurten bijzonder maakt, is dat het voor en door bewoners in de steigers is gezet. Inmiddels hebben 120 mensen zich aangemeld bij Elektrisch Deelrijden de Pijp (EDdePijp). Wat het moet opleveren? Minder parkeerplekken, minder auto’s, minder zoekverkeer. Bas Groot is een van de initiatiefnemers en woensdagavond aanwezig bij de officiële start van de samenwerking tussen buurt, gemeente, stadsdeel en autoverhuurder Diks. “Deelauto’s zijn het middel. Het doel is een buurt die minder wordt gedomineerd door auto’s en een leefbare buurt.”
De deelauto’s vormen een paradoxaal element in de plannen. Want er moeten eerst auto’s bij voordat er auto’s kunnen verdwijnen. “Mensen moeten vertrouwen hebben dat ze van een deelauto gebruik kunnen maken, voordat ze hun eigen auto de deur uitdoen. Daarom is het plaatsen van zes deelauto’s door autoverhuurder Diks een eerste belangrijke stap in het proces.”
Uiteindelijk moet het initiatief bewoners verleiden tot het wegdoen van hun auto én de parkeervergunning. Voor iedere vijf ingeleverde vergunningen verdwijnen er straks vier parkeerplaatsen. Groot: “Hierdoor zorgt de overstap naar deelvervoer voor verbeterde openbare ruimte, zonder dat de parkeerdruk verhoogd wordt.” De invulling van de vrijgekomen ruimte wordt bepaald door de buurt.
Stadsdeelbestuurder Bart Vink is alvast enthousiast over het initiatief. De D66’er maakt zelf al meer dan twintig jaar gebruik van deelauto’s, al is dat vooral voor kortere ritjes. “Als ik langer wegblijf wordt het interessanter om een auto te huren. Ik vind het een mooie gedachte, juist omdat het van bewoners zelf komt. De gemeente legt bewoners al genoeg op.”
Het is vooralsnog slechts een eerste stap: tot het inleveren van parkeervergunningen is het nog niet gekomen. Ook Groot zelf heeft nog steeds een eigen auto voor de deur. “Ook ik wil eerst eens goed zien hoe dit gaat, of een deelauto voor mij echt een alternatief zou zijn.” Als het aan de cijfers ligt, twijfelt Groot echter niet. Hij heeft met de andere initiatiefnemers een kostencalculator ontwikkeld waarop twijfelaars kunnen uitrekenen voor welke gebruikers een eigen auto stiekem heel erg duur is. “Auto’s hebben enorm veel verborgen kosten. Het is niet alleen benzine, maar ook verzekering, belasting en de kosten van de parkeervergunning.”
Als voorbeeld noemt Groot iemand die vier keer per maand met de auto naar Wijk aan Zee gaat. “Zo’n ritje kost je met een gemiddelde auto dan ongeveer 75 euro per keer. Voor soortgelijk gebruik zou het interessant kunnen zijn om mee te doen aan dit initiatief.” Sommige bewoners kijken de kat voorlopig nog even uit de boom en moeten nog even nadenken over het wegdoen van hun geliefde blik en parkeervergunning.
- Bewoners van de Amsterdamse wijk De Pijp starten zelf een deelautoprogramma en willen eventueel hun parkeervergunning inleveren. Foto Elektrisch Deelrijden.