Binnenkort kan er geen laadpaal meer bij op het net, volgens ElaadNL
Volgens kenniscentrum ElaadNL zijn er In 2025 duizenden buurten waar er geen laadpaal meer bij kan. Daarvoor waarschuwt het op BNR. Ook netbeheerders zien problemen. De groeiende vraag naar elektrische voertuigen, en dus naar laadpalen zorgt al snel voor overbelasting op het stroomnet.
Over drie jaar wordt de beschikbare netcapaciteit in drieduizend buurten overschreden, aldus Rutger Croon van ElaadNL gisteren bij BNR. Daar is volgens hem geen plek voor nieuwe laadpalen, tenzij we auto’s op een slimme manier gaan laden. Bij ‘slim laden’ verbindt het elektrische voertuig digitaal met het elektriciteitsnet. Dat zorgt ervoor dat auto’s kunnen opladen als er verder weinig stroom wordt gebruikt, bijvoorbeeld ’s nachts. Staatssecretaris Heijnen van I&W schreef onlangs in een briefaan de Kamer dat deze techniek al vanaf 2025 de norm moet worden.
Netbeheerder Stedin bevestigt dat fors ingezet moet worden op de uitrol van slim laden “anders wordt het te druk op het net”. “Een andere optie is het verzwaren van het stroomnet. Maar dat kost veel geld, en is een maatschappelijke keuze. Dat doen we dus liever niet.”
Ondertussen komen er in grote steden in rap tempo laadpalen bij, ziet MRA Elektrisch – een samenwerking tussen provincies op het gebied van elektrisch vervoer. Zo kwamen er in Amsterdam ruim vijfduizend laadpalen bij, in Utrecht steeg dat aantal met de helft naar ruim 2300. Tegelijkertijd nam het verbruik per laadpaal gemiddeld met zo’n 30 procent toe.
In 2050 zijn er in volgens ElaadNL bijna 5 miljoen laadpunten in Nederland. “En dat drukt flink op de netcapaciteit”, ziet Pieter Looijestijn van MRA Elektrisch. Op het laagspanningsnet – waarop de meeste laadpalen zijn aangesloten – wordt het heel snel veel drukker, ziet netbeheerder Liander. Dat komt door de toenemende vraag naar laadpalen, maar ook door zonnepanelen en warmtepompen.
Als het aan staatssecretaris Heijnen ligt, wordt slim laden daarom de norm. Amsterdam experimenteert hier al mee. Maar ook met batterijen en door zonnestroom direct te gebruiken voor het opladen van auto’s voorkomen we problemen in duizenden wijken, zeggen experts.
- Binnenkort kan er geen laadpaal meer bij op het net, aldus ElaadNL.