Branding en logo voor Great British Railways onthuld; Oud British Rail-logo opnieuw in gebruik
De Britse overheid heeft zojuist de branding voor Great British Railways (GBR) onthuld, die een stap voorwaarts moet betekenen in de plannen om de Britse spoorwegen te nationaliseren. In het afgelopen jaar heeft de Britse overheid drie reizigerstreinconcessies weer onder publieke controle gebracht, iets wat Labour in haar verkiezingsprogramma beloofde.
De Britse mobiliteitsminister Heidi Alexander zei bij de onthulling van het nieuwe uiterlijk van de treinen en van Great British Railways (GBR) dat het nieuwe ontwerp “niet zomaar een verfbeurtje is”, maar dat het “een nieuw spoorbedrijf vertegenwoordigt, die de frustraties uit het verleden achter zich laat en zich volledig richt op het leveren van een goede openbare dienstverlening aan passagiers”.
De nieuwe kleurstelling en branding gebruiken een rood-wit-blauw kleurenschema dat de Britse vlag, de Union Jack, weerspiegelt en zal worden gebruikt op en in GBR-treinen, op stations en op de website en app. De uitrol van het ontwerp, dat binnen het bedrijf is ontwikkeld, zal naar verwachting geleidelijk plaatsvinden. Reizigers zullen de treinen vanaf volgend voorjaar op het nationale spoorwegnet kunnen zien. Tot en met december zal het ontwerp te zien zijn op stations als London Bridge, Birmingham New Street, Glasgow Central, Leeds City en Manchester Piccadilly.
Het GBR-logo is het kenmerkende logo met de dubbele pijl dat momenteel wordt gebruikt door National Rail, dat passagiersinformatie en tickets biedt, en dat in de jaren ‘60 werd ontworpen als het logo van British Rail – het staatsbedrijf dat voorheen de Britse spoorwegen exploiteerde.
De Spoorwegwet, die de oprichting van GBR mogelijk maakt, is momenteel in behandeling in het Britse Lagerhuis. De regering heeft aangegeven de spoorwegen te renationaliseren, zodat ze “publiek eigendom worden en voor het publiek werken, niet voor private aandeelhouders”.
GBR zal de exploitatie van reizigerstreinen en de infrastructuur onder één overkoepelende organisatie brengen. De regering heeft aangegeven 17 verschillende organisaties te zullen samenvoegen en “een einde te maken aan de frustrerende bureaucratie en het gebrek aan verantwoording die de spoorwegen nog steeds teisteren”.
Verschillende treinmaatschappijen waren al genationaliseerd onder de vorige conservatieve regering, waaronder Northern, TPE, Southeastern en LNER. Er zijn nu zeven treinmaatschappijen in publieke handen, goed voor ongeveer een derde van de ritten, waarbij franchises worden verworven naarmate hun contracten aflopen. In het afgelopen jaar zijn Greater Anglia, South Western Railway en c2c genationaliseerd, en naar verwachting zullen er in 2026 meer volgen.
Hoewel de begroting plannen bevatte om de gereguleerde treintarieven in Engeland volgend jaar te bevriezen, heeft de overheid eerder gezegd dat ze niet kan garanderen dat klanten lagere prijzen zullen zien na hernationalisatie.
De uitrol van GBR omvat ook een app waarmee reizigers treintijden kunnen bekijken en treinen kunnen boeken zonder boekingskosten. Gehandicapte passagiers kunnen de app ook gebruiken om assistentie te boeken.
- De nieuwe kleurstelling en branding gebruiken een rood-wit-blauw kleurenschema dat de Britse vlag, de Union Jack, weerspiegelt en zal worden gebruikt op en in GBR-treinen, op stations en op de website en app. Foto Department of Transport.

