Brede industriecoalitie met Ford en Volvo Cars doet beroep op de EU om ervoor te zorgen dat alle nieuwe auto’s en bestelwagens vanaf 2035 emissievrij zijn
Een brede sectoroverschrijdende coalitie, waaronder Ford Europa en Volvo Cars, doet een beroep op de EU om ervoor te zorgen dat alle nieuwe auto’s en bestelwagens in Europa vanaf 2035 emissievrij zijn en om verplichte doelstellingen voor oplaadinfrastructuur vast te stellen.
Ze zeggen dat de deadline voor nieuwe fossiele brandstofmotoren nodig is om ervoor te zorgen dat de laatste auto’s en bestelwagens die worden aangedreven door interne verbrandingsmotoren in 2050 van de weg zijn – wanneer Europa verplicht is om netto nulemissie te bereiken. De autofabrikanten, die vorig jaar samen ongeveer 800.000 auto’s in Europa verkochten, deden een beroep op de EU-wetgevers in een gezamenlijke brief die vandaag is ondertekend met 26 andere bedrijven die een breed scala aan industrieën vertegenwoordigen.
Terwijl 15 automerken vrijwillig hebben toegezegd om in het komende decennium alleen elektrische auto’s in Europa te verkopen, zeggen de ondertekenaars dat het aan de EU-besluitvormers is om dit te weerspiegelen in stevige voertuigregelgeving om planningszekerheid te bieden aan de industrie, maar ook aan infrastructuuraanbieders en klanten in de overgang naar elektrische voertuigen. De brief is gericht aan Europarlementariërs en EU-regeringen die besluiten over nieuwe regels voor schone auto’s, waaronder een voorstel van de EU-commissie dat vanaf 2035 alleen emissievrije nieuwe auto’s en bestelwagens – en geen hybrides – in de hele EU mogen worden verkocht.
Elektrische voertuigen, die al goed zijn voor 10 procent van de auto’s die in de EU worden verkocht, zijn een direct beschikbare oplossing voor klimaatemissies en gevaarlijke luchtvervuiling. Auto’s en bestelwagens zijn verantwoordelijk voor 15% van alle CO2-emissies en zijn ook de grootste bron van stikstofdioxidevervuiling, die volgens schattingen van het Europees Milieuagentschap jaarlijks meer dan 40.000 vroegtijdige sterfgevallen in Europa veroorzaakt.
Het vaststellen van een einddatum voor de verkoop van auto’s op fossiele brandstoffen zal ook het begin zijn van een systemische transformatie in de Europese auto-industrie en het een wereldleider maken in een sleutelsector voor een netto nul toekomst, zeiden de bedrijven, waaronder ook nutsbedrijven Iberdrola en Vattenfall, en bedrijven die grote wagenparken exploiteren, zoals Zürich en Sanofi. Velen maken zich zorgen over het gebrek aan elektrische voertuigen om hun eigen voertuigen koolstofarm te maken.
Auto’s met verbrandingsmotoren zijn ook verantwoordelijk voor ongeveer een derde van alle olie-importen in Europa. Overschakelen op fossielvrij wegvervoer zou de energiezekerheid van het continent verbeteren en de miljarden euro’s verminderen die het elk jaar naar het buitenland stuurt voor olie.
Het Europees Parlement en de EU-regeringen zullen in juni hun standpunt bepalen over de doelstelling voor 2035 emissievrije voertuigen. Na onderhandelingen zal naar verwachting in het najaar de definitieve wet worden aangenomen.
- Brede industriecoalitie met Ford en Volvo Cars doet beroep op de EU om ervoor te zorgen dat alle nieuwe auto’s en bestelwagens – zoals de E-Transit Custom – vanaf 2035 emissievrij zijn. Foto Ford.