Brits ov-bedrijf Go-Ahead Group in gesprek met twee bieders over overname
De Go-Ahead Group, die de Southern railconcessie, Thameslink en een kwart van de bussen in Londen en busdiensten elders exploiteert, overweegt aanbiedingen van twee bieders, waardoor het het nieuwste Britse ov-bedrijf is dat een mogelijk overnamedoelwit wordt. Eerder dit jaar accepteerde Stagecoach een bod van het Duitse DWS Infrastructure, hoewel het er lange tijd naar uitzag dat het in zee zou gaan met intercityvervoerder National Express. Vorige week wees FirstGroup een bod van Squared Capital af. DWS was ruim een maand geleden betrokken bij de overname van het Nederlandse Munckhof door het Belgische Hansea.
De Go-Ahead Group is een toonaangevende aanbieder van busdiensten in Londen en elders in het VK en beheert via Govia Thameslink Railway het grootste forenzenspoornetwerk van het VK. De groep zei dat het ongevraagde aanbiedingen had ontvangen van de Kelsian Group en van een consortium van Kinetic en Globalvia Inversiones. Go-Ahead zei dat beide voorwaardelijke voorstellen “van een niveau waren dat, mocht er een stevig bod worden gedaan, de raad van plan zou zijn om het aan aandeelhouders aan te bevelen”. De Go-Ahead aandelen stegen vanochtend met 20% na de aankondiging, waardoor de waarde met £ 620 mln op het hoogste niveau kwam sinds het begin van de pandemie in 2020.
Om welke bedrijven gaat het? Kelsian is een Australisch ov-bedrijf met een notering in Sydney, waar Go-Ahead eerder contracten had om het spoorwegsysteem te moderniseren. Kinetic, dat busdiensten exploiteert in Melbourne en partner wegbeheerder Globalvia Inversiones zijn beide grotendeels in handen van het Canadese pensioenfonds OP Trusts. Go-Ahead heeft ook contracten voor trein- en busdiensten in Ierland, Singapore, Noorwegen en Duitsland. Beide kandidaat overnemers hebben overigens nog geen officieel bod op tafel gelegd. Ze hebben tot medio juli om een dergelijk officiële overnameplan te organiseren.
Het nieuws komt na een bijzonder turbulent jaar voor Go-Ahead waarin het verwikkeld was in een boekhoudschandaal met de ontdekking dat het ten onrechte meer dan £ 50 miljoen van de overheid had achtergehouden in de loop van zijn Southern Rail-concessie. Daarop werd het contract ontbonden en de handel in Go-Ahead-aandelen op de Londense beurs werd in januari opgeschort. Sindsdien won de groep echter nog een contract van drie jaar voor de exploitatie van Thameslink, Gatwick Express, Southern Rail en Great Northern.
- Brits ov-bedrijf Go-Ahead Group in gesprek met twee bieders over overname. Foto Go-Ahead London.