Brussels Airport wil de Diabolo-treintoeslag (Brussels Airport Supplement) niet gaan betalen
Brussels Airport Company, die de Brusselse luchthaven exploiteert, gaat niet voor de vernietiging van de nieuwe omgevingsvergunning bij de Raad voor Vergunningenbetwistingen, aldus Bruzz. Er wordt wel een beroep ingediend tegen een ‘technisch aspect’ van de vergunning, waarbij het bedrijf financieel moet tussenkomen voor de Diabolo-toeslag voor de trein van en naar de luchthaven. Momenteel betaalt elke reiziger die naar of van de luchthaven reist die toeslag van € 6,70 per enkele reis aan privé-partij Northern Diabolo NV. De NMBS heeft de toeslag, bedoeld ter financiering van de noordelijke ondergrondse railverbinding van de luchthaven van en naar Brussel en Mechelen, inmiddels herdoopt in het vriendelijker-klinkende Brussels Airport Supplement.
De omgevingsvergunning vermeldt dat “aan Brussels Airport Company een last wordt opgelegd, waarbij jaarlijks 10 miljoen euro wordt betaald aan de nv Infrabel die volledig moet worden gebruikt om de Diabolotoeslag voor de treinreizigers te doen dalen. Op die manier worden verplaatsingen met de trein meer gestimuleerd.” De luchthavenuitbater moet dat bedrag blijven betalen zolang de toeslag bestaat.
Brussels Airport Company benadrukt dat het voorstander is van een modal shift waarbij minder mensen met de auto naar de luchthaven komen, dat het vragende partij is voor meer (hogesnelheids)treinverbindingen en dat het de Diabolotoeslag afgeschaft wil zien. Maar de toeslag is er gekomen op basis van een samenwerking tussen de federale overheid en een privéspeler, “en het is dus niet aan de luchthaven om de diabolospoorinfrastructuur te financieren”.
Meer algemeen leest Brussels Airport Company in de omgevingsvergunning van onbepaalde duur “verregaande exploitatiebeperkingen” op het vlak van vliegbewegingen en geluid. Zo geldt er vanaf 2032 een plafond van 240.000 vluchten en komen er stapsgewijs stille weekendnachten. En het aantal ernstig slaapverstoorden moet tegen 2030 met 30 procent omlaag.
De Brussels Airport Company wacht wat dat betreft het Europese ‘evenwichtige aanpak’-onderzoek af. “Eerst moeten de conclusies gekend zijn, voordat eventuele bijkomende exploitatiebeperkingen kunnen worden opgelegd”, zegt de luchthavenuitbater. Verschillende partijen kondigden al aan in beroep te gaan tegen de omgevingsvergunning, zoals de Waalse regering, een groep van dertien milieuorganisaties en bewonersverenigingen en naburige gemeenten.
Brussels Airlines stapt wel naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen de nieuwe omgevingsvergunning. “Na een grondige analyse van de milieuvergunning voor Brussels Airport zijn we van mening dat het vluchtplafond, zoals het vandaag wordt opgelegd, de toekomstige mogelijkheden voor Brussels Airlines drastisch zal beperken”, reageert de Belgische luchtvaartmaatschappij, onderdeel van de Duitse groep Lufthansa. Ze hekelt dat bij de nieuwe vergunning de door Europa opgelegde procedure van een “gebalanceerde aanpak” niet zou zijn gevolgd.
De luchtvaartmaatschappij benadrukt nog dat ze “geen bezwaar heeft tegen doelstellingen om geluidsoverlast tegen te gaan en om de uitstoot van de luchtvaartsector te verlagen”, klinkt het. “Deze procedure heeft enkel tot doel om de ‘Balanced Approach’ toe te passen.” Die zou moeten leiden tot “een evenwicht tussen milieu, leefbaarheid en economische ontwikkeling”.
- Brussels Airport wil de Diabolo-treintoeslag (Brussels Airport Supplement) niet gaan betalen. Redactiefoto.