Buschauffeurs ervaren steeds meer spanningen op beruchte ‘Lijn 73’ (Emmen-Stadskanaal): Intimidatie, bedreigingen en fysiek geweld lopen de spuigaten uit, aldus CNV
Buschauffeurs die ’s avonds op de beruchte lijn 73 rijden – van Emmen, via Ter Apel, naar Stadskanaal – hebben steeds vaker te maken met intimidatie, bedreigingen en fysiek geweld. “Het is de laatste tijd echt weer erger geworden, het loopt de spuigaten uit. Niet alleen onderweg, maar ook rond het stationsgebied Emmen. Zeker nu het ’s avonds weer vroeger donker wordt, is de situatie ronduit bedreigend. We eisen snel maatregelen”, zegt CNV-onderhandelaar Niels Rook.
Volgens Rook kunnen alle buschauffeurs erover meepraten. ‘Ze zitten op lijn 73 vaak met spanning in het lijf achter het stuur. Maar ook het stationsgebied van Emmen wordt steeds onveiliger, vooral ’s avonds. Het staat op het punt van ontploffen, het is gewoon wachten op een ernstig incident.’ De vakbonden willen zo snel mogelijk overleg met Qbuzz en Veiligheidszorg Drenthe, die samen verantwoordelijk zijn voor een veilige situatie in het openbaar vervoer. Er is al een veiligheidsconvenant voor de probleemlijn, die eind dit jaar weer vernieuwd moet worden. “Maar zo lang kunnen we niet wachten, er zijn dringend maatregelen nodig”, vindt Rook. “De chauffeurs ervaren sinds de zomer een toenemende onveiligheid. Ze maken er melding van, maar hebben niet het idee dat er iets mee gebeurt of dat de situatie verbetert. Dus er moet echt iets gebeuren nu.”
CNV wil een aantal concrete maatregelen, die ervoor moeten zorgen dat de chauffeurs op een veilige manier hun werk kunnen doen. Rook: “Om te beginnen willen we dat buschauffeurs via de kortste route alarm kunnen slaan. Qbuzz heeft bezuinigd op dit zogenaamde ‘korte contact’. Als een chauffeur nu de hulplijn belt, gaat het eerst naar een landelijke centrale in Amersfoort, die vervolgens moet doorschakelen naar een boa in de buurt. Terwijl die boa 100 meter verderop staat. Dat is belachelijk. Een chauffeur moet direct op hulp kunnen rekenen.”
Verder wil de bond dat de beveiliging op het stationsgebied sterk wordt verbeterd. Rook: “We willen in het stationsgebied veel meer zichtbare aanwezigheid van politie en boa’s. Ook willen we, zeker ’s avonds, de instapcontroles weer terug. Een chauffeur moet er op zo’n moment, bij een dreigende situatie, niet alleen voor staan.”
• Buschauffeurs ervaren steeds meer spanningen op beruchte ‘Lijn 73’ (Emmen-Stadskanaal): Intimidatie, bedreigingen en fysiek geweld lopen de spuigaten uit, aldus het CNV. Foto CNV.